Най-великите пилоти - пилот номер 3
Марку Ален - вечният втори!
Марку Ален е един от водещите пилоти в Световния рали шампионат от началото на 70-те до края на 80-те години на миналия век. Въпреки дългата си и успешна кариера обаче, която завършва с общо 19 победи, той всъщност никога не е спечелил световната титла!
Марку Ален е роден в Хелсинки през 1951 година, а кариерата му започва през 1969-та, когато сяда зад волана на Рено 8 Гордини. По-късно Ален започва да кара Волво 142, с което през 1973-та финишира втори на родното му Рали 1000 езера, което и до днес е кръг от Световния рали шампионат. След този блестящ резултат младият финландец подписва с Форд, където кара модела Ескорт RS 1600, като до края на същата година финишира трети на РАК Рали (Великобритания), въпреки инцидент в началото на състезанието, запратил го на последното място.
Невероятното каране на Ален го изкачва от последна до трета позиция!През 1975 година Марку Ален подписва с Фиат, като по този начин започва една много дълга, 14-годишна връзка с италианската фирма, която, след като Фиат се отказва, продължава с дъщерната фирма Ланча. В началото Ален кара Фиат Абарт 124 Рали, с който печели първата си победа от Световния рали шампионат - на Рали Португалия '75. През 1976-та от Фиат изваждат по-новия модел - 131 Абарт, с който Ален печели Купата на пилотите за 1978 година (която е била предшественикът на днешното годишно класиране на пилотите, създадено през 1979 година с първи победител Бьорн Валдегард). Марку Ален помага на Фиат и за спечелването на световната купа при производителите през 1977-ма, 1978-ма и 1980 година.
Двойна победа за финландец и италианци през 1978 година - Купа на пилотите за Ален и титла при производителите за Фиат!През 1978-ма и 1979-та Ален печели три победи с Ланча Стратос. Тогава той се затвърждава като един от най-добрите пилоти на асфалт, въпреки че е финландец, печелейки италианския кръг от Световния рали шампионат. Когато през 1981 година отборът на Фиат прекратява участието си на световната сцена Марку Ален окончателно преминава в Ланча. Той кара три пълни сезона с модела 037, който е със задно задвижване. Въпреки това Ален кара невероятно срещу 4х4 колите на Ауди (особено на асфалт). Благодарение най-вече на усилията на Марку Ален Ланча успява да вземе титлата при конструкторите през 1983 година. В следващите години настъпва и краят на ерата на колите, задвижвани от две колела, заради което Ланча са принудени да извадят нов автомобил, ако искат да бъдат конкурентноспособни на Ауди и Пежо. Те го правят и в края на 1985 година Ален сяда зад волана на дебютиращата в последния кръг на сезона РАК Рали Ланча Делта S4.
Дебют на S4, завършил с брилянтен резултат, - първо и второ място за Хенри Тойвонен и Марку Ален на РАК Рали '85!В черната година за рали спорта - 1986-та -, когато на Рали Корсика драматично загиват Хенри Тойвонен/Серджо Кресто, Марку Ален става шампион.............но за много кратко време! Той задържа титлата си само за 11 дни! Тъй като отборът не Пежо е бил изключен от Рали Сан Ремо '86, а Ален е победител в състезанието, те обжалват, печелят делото и в последствие ФИА анулира резултатите от "Сан Ремо"! По този начин пилотът на Пежо Юха Канкунен печели световната титла за 1986-та с 14 точки аванс пред Ален.
Трето място за Марку Ален на Рали Финландия '86 - един много лош сезон не само за Ален и навигатора му Кивимаки, но и за автомобилния спорт като цяло!След забраната на колите от Група Б в края на 1986 година, наложила се заради нарастващата опасност за живота на екипажите, Ален продължава да кара за Ланча Делта, но вече от Група А. Самият той казва: "След като завършихме последното рали от сезона отидохме да тестваме новата кола за следващата година. Когато обаче започнах да я карам отначало помислих, че нещо не е наред с нея. В последствие разбрах, че съм се объркал, защото колата беше просто два пъти по-слаба от S4-ката
". Марку Ален побеждава в пет ралита с новата си кола, а в края на 1988 година печели и последната си победа от Световния рали шампионат - на РАК Рали.
Марку Ален и Ланча Делта през 1988 година!През 1990 година Ален се мести в новия тогава отбор на Субару, където кара два пълни сезона с модела Легаси RS. През 1992-ра той кара няколко ралита с Тойота, а през 1993-та е зад волана на чисто новата Импреза, която дебютира на родното Рали Финландия!
Петкратните покорители на португалското рали Марку Ален/Илка Кивимаки по трасето на Рали Португалия '93!ВИДЕО:
http://demand.global-mix.net/?o=gmuk-n.one-vod/WRC0560.wmv&.wvx= (видеото се отваря с
Windows Media Player)