Оригиналът е във
www.autobg.org Авторът съм аз.
Четейки какви ли не предложения и идеи за намаляване на автомобилните пътно транспортни произшествия по родната републиканска пътна мрежа, а и извън нея, забезлявам че повечето от тях имат пожелателен характер, във вид на лепенки, призиви, митинги, транспаранти и прочее, а нито една не се конкретизира върху самите причини или по-точно грешките на водачите.
Множество специалисти, изказват предположения и коментари, неподхождащи за ранга и опита им: визират се неопитност, некоректност, нарушаване на правила и разпоредби, неправоспособност и нетрезвост.
Да но това са категоризации на шофьорите, а не конкретно на техните грешки зад волана.
В този смисъл, подемам тази лична инициатива, надявайки се да се разпространи и всред всички родни автоклубове и организации на водачи и собственици на автомобили.
Нека всеки четящ тази тема, да отговори искренно и безкористно, без да лъже и мами, тъй като лъже и мами единствено себе си:
-Какви грешки допуснахте за да предизвикате или да създадете предпоставка за Пътно транспортно произшествие?
Тъй като е трудно човек да направи анализ сам на себе си, ще ви опиша основните грешки, най често допускани от водачите.
При загуба на контрол над автомобила, първичната реакция на водача е да натисне педала на спирачката силно, бързо и напълно до долу.Причината е най често комплексна, но тя е съставена от:
-осъзнаване на грешката, допусната чрез надвишаване на скороста, с която е трябвало да се движите.
-инстиктивното желание да спрете моментално, движещия се автомобил
-страхът от самия сблъсък
Тази грешка е много голяма и почти винаги води до тотално извеждане на автомобила от управление.С четири напълно блокирани колела, автомобилът се управлява единствено от неговата инерция, която плъзгащите се по настилката гуми не могат да погасят.Съответно с волана посоката не може да бъде овладяна, а само променена-инерцията продължава да тласка колата по траекторията по която се е движила досега, в някои случай тя се изменя, но винаги вектора по който траекторията се изменя е със малко отклонение от оста на движение.След като автомобила вече се плъзга странично или дори със багажника напред по траекторията, пътят се оказва тесен и често колата излиза в банкета.Там ситуацията отново се изменя-гумите вече не са на асфалта и триенето намалява в пъти.Ако има канавка или бордюр, това най често води до преобръщане.Ако има стълб или дърво-просто няма смисъл от коментар.
Шансовете за спасение от опасната ситуация се увеличават правопропорионално с опита.Ако в този момент отпуснем спирачката, колелата отново се движат свободно по настилката и най малкото-вече е възможно автомобилът да бъде овладян с волана.Също така-опитните водачи инстиктивно пускат педала при такива ситуации.
Друг момент е, че всеки опитен водач претръпва когато завали, види съмнителни следи напомнящи заледяване или сняг на пътя.Най разумно в такива случаи е да се намали много скороста на движение плавно, единствено с връщане на газта и изреждане на предавките в обратен ред.Много водачи правят контролирано плъзгане чрез еднократно рязко натискане на спирачките, за да проверят поведението на автомобила и да са подготвени по натам по пътя, какво точно ще направи автомобила.
Загуба на сцепление поради прекалено висока скорост.
Това е друг момент и обикновенно е предизвикан от навлизане в завои когато скороста на машината е твърде голяма.Причината е отново инерцията.Тя се стреми да води машината напред, а вие-в кривата на завоя.Тъй като и инерцията както и електричеството търсят пътя на най малкото съпротивление, първи губят сцепление водещите колела на автомобила.При автомобилите със задно-започва нежелан дрифт, тъй като инерцията води задницата на колата напред, а предните колела завиват.
При автомобилите със предно-не можете да завиете изобщо-завъртате волана но гумите се плъзгат по асфалта, независимо какви манипулации правите с кормилото.
Най честите грешки в тази ситуация-силно натискане на спирачката до долу.Вижте по горе последствията.
Опит за избягване на загубата на контрол чрез завъртане на волана.За автомобилите със задно-в обратна на завоя посока, за да се контрира плъзгането на задницата.Ако скороста е твърде висока, предниге гуми също губят сцепление.Ако не е-теоретично можете да овладеете автомобила, но ако практикувате дрифтинг знаете последователноста на действията, ако не-вероятно бързината на действията и точноста им ще са недостатъчни.При липса на опит, времето и широчината на платното работят срещу вас.При автомобилите с предно-манипулациите с волана не водят до абсолютно нищо.
Най правилно се реагира с връщане на газта.Но-опитните водачи ако допуснат тази грешка, натискат съединителя.Тогава четирите колела на автомобила започват да действат всяко за себе си и е напълно възможно и вероятно автомобила да бъде овладян, дори без да излиза извън лентата на движение.
При допускането на тези грешки на двулентов път, за съжаление най честия изход е или навлизане в насрещната лента, или излизане изцяло извън пътя.Всички знаем печалния резултат, до момента жертвите са като за военновременна обстановка, с тенденция да се увеличават.
Затова-моля ви, отговорете, каква точно беше ситуацията в която попаднахте и какви грешки допуснахте.Естествено те могат да не бъдат от гореописаните, но темата е за ова-да се дописва и допълва, а после да се учим заедно от грешките си и да не ги повтаряме.И най важното-хората на които тези неща не са се случвали никога, са най застрашени.Те не знаят за какво става дума, затова трябва да бъдат предупредени...[/url]