Сбогом на досегашните WRC коли! (3 части)

Дискусия за Световния рали шампионат

Сбогом на досегашните WRC коли! (3 части)

Мнениеот beta_racing » Сря Ное 24, 2010 14:59

Миналата седмица във http://www.wrc.com/ излезе една много хубава статия с лека нотка на носталгия към последните 13 години от Световния рали шампионат. В нея, разбира се, ставаше въпрос за досегашните 2.0-литрови WRC коли, които, както всички знаем, от следващата 2011 година ще бъдат заменени от 1.6-литровите нови WRC-та.

Статията, към която ще добавя и снимки, се намира под този ред :wink: Ще я разделя на три части, защото за съжаление максималният брой снимки, който мога да добавя е 5 на мнение :(


ЧАСТ 1

"Концепцията беше колкото проста, толкова и брилиантна. По принцип всички гениални неща в същността си са прости - попитайте онзи, който се сети да разчупи традициите и да продава хляба нарязан, за да се убедите в това.

В средата на 90-те години на миналия век в Световния рали шампионат имаше проблем. Няколко производителя имаха коли 4х4, но интересът към спорта намаляваше. Отговорът или по-точно помощта към спорта се оказа именно идеята за новите рали автомобили - с 2.0-литрови турбо мотори, продължители на колите от клас А/8 - т.н. WRC (World Rally Car).

Сякаш неусетно времето премина, когато Рали Великобритания преди 2 седмици отбеляза края на тази формула, каквато я познаваме до момента. От следващата година WRC автомобилите ще бъдат не с 2.0, а с 1.6-литрови мотори.

Оригиналната идея за WRC кола бе проста. Тя позволяваше на производителите да използват модел, който има минимум 25 000 произведени копия, както и 2500 произведени версии на базовия мотор. Състезателните коли трябваше да бъдат не по-къси от 4 метра и с мотори не по-"големи" от 2 литра. Минималният брой състезателни китове, които препараторите на състезателните коли трябваше да произведат, бе 20 бройки.

WRC формулата бе концепция, която направи революция в спорта и която позволи на производители като Сеат, Хюндай и Шкода - фирми с малък или никакъв опит в производството на автомобили 4х4 - да влезнат в спорта с конкурентноспособни автомобили.

Първите WRC автомобили дебютираха на Рали Монте Карло през 1997 година. Още на втория етап Армин Шварц бе първият, който бракува автомобил от новата концепция, - германецът изпусна десен завой и заби своя Форд Ескорт WRC в скала.

Ранните WRC автомобили на производители като Форд и Субару, които участваха в Световния рали шампионат и преди създаването на новата формула, бяха еволюции на техните коли от група А. И двата автомобила - Форд Ескорт и Субару Импреза изглеждаха що-годе еднакво отвътре спрямо предшествениците си, но отвън разликата бе голяма... Тойота пък се завърнаха в шампионата с чисто новата си Корола WRC.
Първият победител с WRC автомобил е италианецът Пиеро Лиати, който спечели същото Рали Монте Карло през 1997 година.

ot_a_5_liatti_2.jpg
ot_a_5_liatti_2.jpg (163.18 KiB) Прегледано 47051 пъти
Първите победители с WRC кола - Пиеро Лиати/Фабриция Понс.

ot_a_183_sainz_1.jpg
ot_a_183_sainz_1.jpg (99.52 KiB) Прегледано 47046 пъти
Пред домашна публика - Карлос Сайнц и Луис Моя на Рали Каталуния 1997.

Loix sanremo.jpg
Loix sanremo.jpg (183.13 KiB) Прегледано 47051 пъти
Фреди Лоикс и Свен Смеетс - Рали Санремо 1997.

Сеат със своя модел Кордоба се присъединиха към шампионата през 1998 година, а Шкода с Октавия направиха това година по-късно - през 1999-та.

SANREMO98DUEZ.jpg
SANREMO98DUEZ.jpg (53.64 KiB) Прегледано 47051 пъти
Белгийците Марк Дуез и Лук Мансет на етап от Рали Санремо 1998.

ot_a_2_schwarz_2.jpg
ot_a_2_schwarz_2.jpg (252.97 KiB) Прегледано 47051 пъти
Армин Шварц и Манфред Хиймер по време на Рали Португалия 1999.
Последна промяна beta_racing на Сря Ное 24, 2010 15:38, променена общо 2 пъти
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Сбогом на досегашните WRC коли!

Мнениеот beta_racing » Сря Ное 24, 2010 15:21

ЧАСТ 2

Чехите обаче ще трябва да се съгласят, че 1999 година по-скоро ще се запомни със завръщането на Пежо с 206, както и със замяната на Ескорта на Форд с Фокус.

ot_a_6_delecour_2.jpg
ot_a_6_delecour_2.jpg (225.87 KiB) Прегледано 47044 пъти
Франсоа Делкур и навигаторът му Даниел Граталуп по време на Рали Санремо 1999.

ot_a_3_mcraec_2.jpg
ot_a_3_mcraec_2.jpg (221.23 KiB) Прегледано 47044 пъти
Колин Макрей и Ники Грист на Рали Санремо 1999.

Резултатите от новите правила на ФИА можеха да бъдат видени само две години след въвеждането им - цели седем производителя (Субару, Тойота, Форд, Мицубиши, Пежо, Сеат и Шкода) се състезаваха на най-високо ниво в Световния рали шампионат. Никога до онзи момент шампионатът не се е радвал на такава голяма популярност. А междувременно и колите започваха да стават все по-бързи....

Началото на новото хилядолетие бе доминирано от 206 WRC. Поради проблема, че обикновеното 206 бе по-късо от 4 метра, френската фирма започва производството на спортната версия на модела - 206 GT, които са с по-големи брони, за да може колата да влезе в стандартите за производство на WRC. Маркус Грьонхолм спечели две световни титли с 206 WRC през 2000 и 2002 година. Колата беше невероятно силна както на асфалт, така и на макадам.

През 2003 година пък на сцената излезе новият модел на Шкода - Фабия, който замести твърде тежката и тромава Октавия.

pl_a_1_garde_2.jpg
pl_a_1_garde_2.jpg (201.58 KiB) Прегледано 47039 пъти
Дебют за новата Шкода Фабия на Рали Германия 2003 - на снимката са Тони Гардемайстер и Пааво Лукандер

Малко по-рано - през 2000 година - в шампионата влезе и Хюндай с модела си Акцент. "Старите момчета" от Мицубиши, които в последните години на колите от клас А/8 доминираха напълно в шампионата, някак си не успяха да се впишат в новата концепция. На това се дължи и фактът, че не успяха да запишат нито една победа със своя нов Лансер WRC, който дебютира година след Акцент-а на Хюндай - през 2001-ва.

accent 2000.jpg
accent 2000.jpg (176.01 KiB) Прегледано 47044 пъти
Алистър Макрей и Дейвид Синиър по време на Рали Португалия 2000.

ot_a_7_makinen_1.jpg
ot_a_7_makinen_1.jpg (175.79 KiB) Прегледано 47044 пъти
Томи Макинен и Кай Линдстрьом на Рали Австралия 2001.
Последна промяна beta_racing на Сря Ное 24, 2010 15:45, променена общо 3 пъти
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Сбогом на досегашните WRC коли!

Мнениеот beta_racing » Сря Ное 24, 2010 15:31

ЧАСТ 3

Ситроен бяха последните, които влязоха в шампионата - с Ксара. Първият им пълен сезон бе през 2003 година, но имаха отделни участия през годините 2001-ва и 2002-ра. През 2007 година старата вече Ксара бе заменена от С4.

montecarlo-2002-loeb.jpg
montecarlo-2002-loeb.jpg (90.1 KiB) Прегледано 47042 пъти
Едно от първите състезания за Себастиан Льоб и Даниел Елена в заводския отбор на Ситроен с Ксара - Рали Монте Карло 2002, което те спечелиха, но по-късно победата им бе отнета, защото бяха наказани с 30 секунди за нерегламентирано сменяне на гуми. Фактически това бе първата победа за тандема, въпреки че тя така или иначе не се брои.

pe_a_161_loeb_2.jpg
pe_a_161_loeb_2.jpg (202.55 KiB) Прегледано 47042 пъти
Почти 9 години по-късно на Рали Великобритания 2010 - след 62 победи, 7 поредни световни титли, а и вече с С4 - Льоб и Елена "летят" към последната победа на 2.0-литровите WRC-та.

В момента именно Ситроен, както и Форд са двата производителя, които ще изпратят старите WRC автомобили в историята. Промените са наложителни именно поради причината, че интересът на производителите към Световния рали шампионат спадна в последните години. Новите правила ще дадат шанс на нови марки (а защо не и стари) да влезнат в шампионата. Пример за производител, който не се е състезавал на най-високо ниво от десетилетия, е Мини, който с помощта на БМВ и Продрайв от догодина ще участва в шампионата с модела Кънтримен."

wrc-rally-wales-gb-2010-farewell-to-ford-focus.jpg
wrc-rally-wales-gb-2010-farewell-to-ford-focus.jpg (203.51 KiB) Прегледано 47042 пъти
"Сбогом Фокус WRC" - на снимката са първата версия на Форд Фокус от 1999 година отляво (победната кола на Колин Макрей и Ники Грист) и последната еволюция от 2010 година, както и отборът на М-Спорт и повечето пилоти, които през годините се карали Форд Фокус WRC: Марко Мартин, Франсоа Дювал, Петър Солберг, Симон Жан-Жозеф, Маркус Грьонхолм, Мико Хирвонен, Хенинг Солберг, Тони Гардемайстер, Матю Уилсън и Яри-Мати Латвала.

image67779_b.jpg
image67779_b.jpg (69.4 KiB) Прегледано 47042 пъти
Първи тестови километри за чисто новото WRC с 1.6-литров двигател на Мини - Кънтримен.
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Сбогом на досегашните WRC коли! (3 части)

Мнениеот dod0 » Сря Ное 24, 2010 17:22

Супер статия. :) Ето и едно клипче по темата - http://www.youtube.com/watch?v=6pltZkwkBBI&feature=sub :)
И едно видео от дебюта на WRC автомобилите - http://www.youtube.com/watch?v=tAVnlhopa-k
GLOBUL RALLY TEAM !!!
Аватар
dod0
 
Мнения: 502
Регистриран на: Нед Сеп 21, 2008 14:35
Местоположение: Sliven
Име: Dobromir Ivanov

Re: Сбогом на досегашните WRC коли! (3 части)

Мнениеот техо7 » Сря Ное 24, 2010 17:44

наистина страхотна статия...браво на Дамян
Аватар
техо7
 
Мнения: 393
Регистриран на: Съб Мар 22, 2008 09:21
Местоположение: Казанлък
Име: тихомир ганчев

Re: Сбогом на досегашните WRC коли! (3 части)

Мнениеот P.Solberg » Сря Ное 24, 2010 19:21

Браво Дамянски!
Аватар
P.Solberg
 
Мнения: 4881
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 13:47
Местоположение: Варна
Име: Владимир Гатев


Назад към Световен рали шампионат

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта