Най-успешният производител във WRC

Дискусия за Световния рали шампионат

Най-успешният производител във WRC

Мнениеот beta_racing » Вто Ное 10, 2009 11:57

От понеделник (9-ти Ноември 2009) до петък (13-ти Ноември 2009) включително, wrc.com ще представи петте най-успешни производители, които са се състезавали в Световния рали шампионат. Подредбата започва отзад напред, а към статиите ще добавя както снимки, така и допълнителни части от историята на отборите, които части не са споменати в статиите :wink:


Номер 5: Субару

Появяването на Субару в Световния рали шампионат не се овенчава с особен успех в началото. Моделът Легаси RS се състезава на световно ниво от 1990 година, но първата и единствена победа на колата идва едва три години по-късно и то в нейното последно състезание. Но това не означава, че Легаси RS не е бил конкурентноспособен автoмобил - Марку Ален повежда в класирането на дебютното за модела състезание Рали Акрополис, но за съжаление след това има проблеми с охлаждането на двигателя.

След като британската фирма Продрайв започва да се занимава с развитието на автомобила, той наистина започва да дава резултати, като най-голямото постижение е победата на Колин Макрей в Рали Нова Зеландия през 1993 година. Както бе споменато по-горе, това е последното рали за модела Легаси RS, който е наследен от новата тогава Импреза.

Изображение
Колин Макрей и Дерек Рингер по време на последното за
Субару Легаси RS състезание - Рали Нова Зеландия 1993 -, което тандемът печели.



В края на своя "състезателен живот", Легаси RS е вече много силен рали автомобил. Всичко най-добро от него се пренася в наследника му Импреза, чиято главна разлика е както в по-късата база, така и в по-дългото междуосие, които допринасят за по-добрата маневреност за колата.

Ако за Легаси RS е било нужно доста време за развитие преди по-сериозните успехи, то за Импреза това време е било сериозно съкратено и успехите идват бързо след пускането на модела - Ари Ватанен завършва втори на Рали 1000 езера (сега Рали Финландия), което е дебютното състезание за Импреза. През 1994 година Карлос Сайнц, тогава нов пилот в отбора, печели първата победа за този модел, който е наречен още Импреза 555 (в хомологацията му също е записан по този начин) заради договора за спонсорство с цигарената марка "555".

Изображение
Карлос Сайнз и Луис Моя по време на едно от ралитата през 1994 година.


Сайнц печели една победа през 1994 година - Рали Акрополис, а неговият съотборник Колин Макрей - две, които са Рали Нова Зеландия и последното за сезона РАК Рали (сега Рали Великобритания). Следващата 1995 година е още по-успешна, защото тогава Колин Макрей печели първата си и единствена световна титла при пилотите именно с модела Импреза 555, докато Субару печели световната титла при производителите както през 1995-та, така и през следващата 1996 година.

Изображение
Колин Макрей и Дерек Рингер заедно със съотборниците си
Сайнц/Моя и Бърнс/Рийд след спечелването на РАК Рали 1995
и на световните титли при производителите и при пилотите.



След въвеждането на новите правила в Световния рали шампионат за 1997 година Субару продължава своята доминация при производителите, като печели трета поредна световна титла с подобрения модел Импреза WRC 97. Въпреки че на външен вид колата изглежда доста по-различно от предишната Импреза 555, "отдолу" разликата между двата автомобила не е толкова голяма.

Изображение
Колин Макрей и Ники Грист по време на Рали Финландия 1997.


Следващата голяма стъпка на Субару идва три години по-късно с модела Импреза WRC 2000. С излизането на колата от Продайв обявяват, че тя има значителна разлика в сравнение с предния модел - 80%. Този модел е конструиран от сегашния технически директор на колите на Форд Кристиан Лорио.

Изображение
Ричард Бърнс и Робърт Рийд по време на Рали Великобритания 2000.


Моделът Импреза WRC 2000 е първата кола, върху която е обърнато специално внимание на снижаването центъра на тежестта, с което се подпомага най-вече управлението. Първата победа за Импреза WRC 2000 е спечелена от Ричард Бърнс на Рали Португалия 2000, като той спечелва и световната титла за пилоти през следващата 2001 година с по-новото поколение Импреза - WRC 2001.

Изображение
Отново Бърнс и Рийд, и отново на Рали Великобригания, но година по-късно и с по-новия модел Импреза WRC 2001.


Всъщност, в колата Субару Импреза WRC 2003, с която Петър Солберг печели първата с и засега единствена световна титла, все още има много елементи от модела Импреза WRC 2000.

Изображение
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Финландия 2003.


Последната "истинска" победа на Субару е през 2005 година, когато Петър Солберг и неговият навигатор Фил Милс печелят Рали Мексико. Последната фактическа победа на двамата и на автомобила е няколко месеца по-късно същата година на Рали Великобритания, но тя идва след като Марко Мартин се блъска, при което загива неговият навигатор Майкъл Парк. Водачът в състезанието до момента на фаталната катастрофа Себастиан Льоб решава да намали скоростта, след като разбира за катастрофата, защото, ако спечели, той ще стане шампион предсрочно, а на фона на трагедията със смъртта на Майкъл Парк, празненствата не са удачни. Това е причината Петър Солберг да излезе на първо място и да "победи".

Изображение
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Великобритания 2005 преди фаталния инцидент на Марко Мартин и Майкъл Парк.


Следващите две години и половина с моделите WRC 2006 и WRC 2007 не са овенчани с особени успехи. В тези два шампионата моделите не се отличават много един от друг, а с тях отборът на Субару изостава значително от водещите Ситроен и Форд.

Изображение
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Монте Карло 2007.


Последната значителна еволюция на Импреза е най-новият засега модел WRC 2008, който дебютира на Рали Акрополис същата година. Състезанието може да се счете като изключително добро заради второто място, което Солберг и Милс записват. За съжаление обаче гръцкото рали се оказва по-скоро късмет за отбора на Субару, за тендема Солберг и Милс, и за модела Импреза WRC 2008, защото оттам до края на годината всичко си остава, както в последните две години и половина.
След края на шампионата за 2008 година, отборът на Субару, който все още е представян в Световния шампионат от британския Продрайв, изненадващо обявява, че напуска и през 2009 година няма да се състезава на заводско ниво. Това става със съобщение от 16-ти Декември.

Изображение
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Акрополис 2008 с дебютиращия тогава модел WRC 2008.


Статистика на Субару в Световния рали шампионат
Победи: 47
Най-успешен пилот: Колин Макрей (16 победи)
Най-успешен модел: Импреза 555, (11 победи)
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот schrack » Вто Ное 10, 2009 17:55

Браво на Субару :wink:
Pedal To The Metal
Аватар
schrack
 
Мнения: 39
Регистриран на: Сря Фев 28, 2007 15:18
Местоположение: Sliven
Име: Станимир Стоянов

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот Loeb » Вто Ное 10, 2009 19:33

Субару - чакаме Ви, обратно в кервана.
Аватар
Loeb
 
Мнения: 399
Регистриран на: Чет Май 25, 2006 16:30
Местоположение: Варна
Име: Тодор Генков

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот Chavo » Вто Ное 10, 2009 21:19

Браво Дамяне. Интересна поредица и ти отново си се потрудил да представиш информацията и тук. Затова и аз ще я прочета оттук.
Chavo
 
Мнения: 270
Регистриран на: Пон Юли 09, 2007 16:20
Име: няма такова

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот KABEL » Вто Ное 10, 2009 21:20

Браво на beta_racing .
KABEL
 

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот BradurS » Вто Ное 10, 2009 21:23

Браво на Дамянчо за труда.
Honda - The Power Of Dreams
Аватар
BradurS
 
Мнения: 2958
Регистриран на: Вто Авг 09, 2005 15:23
Местоположение: Севлиево, В. Търново
Име: Ивайло Христов

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот beta_racing » Сря Ное 11, 2009 10:41

Първо искам да благодаря на писалите хубави думи за "работата" ми и за мен, но разбира се, не това е моята цел! Просто ми доставя удоволствие всичко, свързано с този спорт! Защо да го няма и това...на български (макар и в "първичен" превод)?

След малко пускам и статията за Пежо, която излезе вчера, но която не успях да допреведа, защото спря интернетът в офиса :roll: :lol:
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот beta_racing » Сря Ное 11, 2009 12:37

Номер 4: Пежо

Историята на френската марка Пежо може да се раздели на два периода: в първия се състезава моделът 205 Т16, а във втория - моделите 206 WRC и на 307 WRC. Корените на френската фирма обаче не започват с 205 Т16, а много по-рано - Пежо 404 печели Рали Сафари няколко пъти в средата на 60-те години на миналия век, а по-новият модел 504 продължава този успех в маратонските състезания.

Изображение

Изображение
В рали състезанията от 60-те и 70-те години на двадесети век френската фирма е била представяна от моделите 404 и 504.


Първият прототип на модела 205 Т16 се появява през 1982 година, но до пълното му развитие и до преодоляването на проблемите с турбото и управлението на автомобила минават още 18 месеца. След като колата е изцяло конструирана и официално пусната в състезанията, победите започват една след друга!

Дебютът на автомобила е у дома на Рали Корсика 1984. Ари Ватанен е пилот на една от колите, като дори успява да поведе в класирането. Той прави същото три седмици по-късно на Рали Акрополис, а само три месеца след това - на домашното за пилота Рали 1000 езера (сега Рали Финландия) - идва и първата победа на 205 Т16. Веднъж, след като Ватанен започва да побеждава, победите му не могат да бъдат прекъснати от никой!

Изображение
Ари Ватанен печели Рали 1000 езера 1984 със стил...


Пилотът, който слага край на сериите от победи на Ватанен, е неговият сънародник Тимо Салонен. Това става чак през следващата 1985 година, когато Салонен печели Рали Португалия, а колата, с която побеждава, е...Пежо 205 Т16.

Докато Ауди измислят системата 4х4, то Пежо я усъвършенстват значително (а Ланча я издигат до висините на изкуство...). Автомобилът на Пежо има и доста предимства пред този Ауди - базата му е много по-къса, по-добре балансиран е, според някои експерти и зрители е дори и по-........красив.

Надеждите на Ари Ватанен за втора шампионска титла след първата му от 1981 година, когато кара Форд, изчезват след ужасяващата му катастрофа на Рали Аржентина 1985, където финландецът като по чудо оцелява. По същото време Тимо Салонен е в блестяща форма и накрая на годината печели световната титла, а заедно с пилота празнува и отборът на Пежо, който за първи път в своята история става шампион при производителите.

Изображение
Така изглежда колата на Ари Ватанен след най-голяматата катастрофа в кариерата му по време на Рали Аржентина 1985.


Работата по втората еволюция на модела 205 Т16 - Е2 започва веднага, след като първата еволюция е пусната по световните трасета. Най-главните промени в новата кола са подобреното охлаждане на спирачките, както и аеродинамиката, от която най-видима част е огромното задно крило. 1775-кубиковият двигател е подобрен до близо 500 конски сили (официално). Именно с модела 205 Т16 Е2 Юха Канкунен печели първата титла при пилотите за себе си и втора поредна за Пежо при производителите. Това обаче става след анулирането на резултатите от Рали Сан Ремо, провело се по-рано през годината, като по този начин пилотът на Ланча Марку Ален остава втори в шампионата. Междувременно Пежо 205 Т16 Е2 е определена за най-съвършената кола от група Б.

Изображение
Юха Канкунен започва сезон '86 с пето място на Рали Монте Карло, за да се изкачи до
първото в крайното годишно класиране след РАК Рали (сега Рали Великобритания).



След многото инциденти, белязали обявената за черна състезателна 1986 година, Международната автомобилна федерация решава да забрани колите от група Б! Най-големите инциденти от онзи белязан сезон са този на португалеца Йоаким Сантош, който на Рали Португалия помита тъпла от хора, от която около тридесет човека са ранени, а трима умират. Следващата катастрофа, заради която фактически се налага забраната, е тази на Хенри Тойвонен по време на Рали Корсика. Там той излиза от пътя и се удря в крайпътно дърво, като колата се запалва мигновено. Двамата с неговия навигатор Серджио Кресто загиват в катастрофата, но за съжаление и до днес не е ясно дали тяхната смърт се дължи на удара или на огъня. Ако към тези инциденти се добави и смъртният случай на италианеца Атилио Бетега година по-рано в същото рали (дори отново със състезателен номер 4 и автомобил Ланча) се вижда, че те стават доста!
След края на ерата на колите от група Б, Пежо се оттегля от рали сцената и се насочва към друг тип състезания като Париж-Дакар и пистовите надпревари.

Трябва да измине едно и половина десетилетие, когато през 1999 година - петнадесет години след запомнящия се дебют на 205 Т16 на Рали Корсика '84 - новата кола на френската марка 206 WRC прави друг незабравим дебют на същото рали - този път обаче зад волана е французинът Франсоа Делкур, който за кратко повежда в състезанието. Въпреки това, отново финландец печели първата победа за модела - Маркус Грьонхолм. Това става на Рали Швеция 2000.

Изображение
Маркус Грьонхолм и Тимо Раутиайнен по време на Рали Швеция 2000. Това е първата им
победа в Световния рали шампионат, която е и първа за новия модел 206 WRC.



През годините техниката търпи сериозно развитие а с нея, разбира се, се променят и правилата за създаване на състезателни автомобили. Докато през 80-те години на миналия век регулациите не са били толкова строги, и от завода на Пежо се е изисквало да бъдат построени само 200 обикновени автомобила 205 Т16, за да им бъде позволено да конструират състезателната версия на колата, то в края на столетието, когато е бил създаван моделът 206 WRC, на завода на Пежо е било наложено да построи минимум 2500 обикновени 206 GT и то с по-големи спойлери, за да се достигне до минимално допустимата дължина за WRC кола. Ако това не е било изпълнено, то 206 WRC нямаше да съществува!

За щастие обаче, френската фирма преодолява въпросния проблем, като по-късно създава и този невероятен рали автомобил. С него Маркус Грьонхолм печели първата си световна титла още през дебютния пълен сезон на отбора - 2000 година. През следващата 2001-ва Ричард Бърнс, състезаващ се със Субару, печели титлата, но въпреки това Пежо отново, както и предната година, стават шампиони при производителите. През 2002 година Маркус Грьонхолм си връща титлата при пилотите, а при производителите Пежо са за трети пореден път шампиони.
Победите за френската марка не идват само от Маркус Грьонхолм. Докато той владее карането на макадам до съвършенство, то французинът Жил Панизи е този, който е непобедим на асфалт по това време, като печели всичките си седем победи в Световния рали шампионат именно зад волана на 206 WRC. Други двама пилоти, които печелят по един път зад волана на заводско подготвен 206 WRC са финландецът Хари Рованпера (Рали Швеция 2001) и французинът Дидие Ориол (Рали Каталуния 2001).

Годината 2002-ра обаче се оказва последната успешна година за модела 206 WRC. През 2003 година отборът е победен от Ситроен, а пилотите му Маркус Грьонхолм и Ричард Бърнс, последният от които кара за Пежо през 2002-та и 2003-та, са съответно едва шести и четвърти в крайното годишно класиране.

Изображение
Маркус Грьонхолм и Тимо Раутиайнен по време на Рали Швеция 2003.
Както три години по-рано, финландският тандем печели ралито.
Това е първата от общо трите победи на Пежо за сезон 2003, които
се оказват и последни за модела 206 WRC.



С новата 2004 година идва и най-новият и последен до този момент модел на Пежо в Световния рали шампионат - 307 WRC, който е базиран на стандартния 307 CC. Колата обаче не може да се похвали с конкурентноспособността нито на 205 T16, нито на 206 WRC! Най-проблемната част от автомобила е неговата скоростна кутия, която в даден момент от развитието му е дори само 4-степенна. Това води и до подигравките на Маркус Грьонхолм, който по време на най-дългия етап в Рали Финландия 2005 (СЕ Оунинпохия) остана без четвърта предавка, но това не му по попречи да даде едно от първите времена за етапа! На стоп финала той каза: "Кажете на Корадо (Провера [шефът на Пежо спорт]), че мога да карам и с три скорости!", с което той не искаше да изтъкне собствения си професионализъм, а съвсем друго нещо - искаше да каже, че рали кола от световно ниво със само четири скорости не може да има.
Година по-рано през 2004 на Рали Финландия идва и първата от общо трите победи на модела 307 WRC. Отново Маркус Грьонхолм и Тимо Раутиайнен са екипажът, който за първи път печели с нов модел състезателен автомобил на френската марка. Другите две победи са през следващия сезон и отново са постигнати от двамата финландци. Първата от тях идва отново на Рали Финландия (изказването на Грьонхолм, описано по-горе, е именно от това рали), а втората е завоювана на Рали Япония, провело се два месеца по-късно.

Изображение
Рали Финландия 2004 - първата от само трите победи на модела 307 WRC.


В края на сезон 2005 от PSA (Групата Пежо Ситроен) решават да оттеглят заводската подкрепа на двата си отбора, които се състезават на световната рали сцена. През следващия сезон отборът на Пежо е представляван от френския Бозиан Рейсинг (а този на Ситроен - от белгийския Кронос Рейсинг). Отборът на Пежо е частен и в световното първенство е под името OMV Пежо Норвегия Световен рали тим, като пилоти са австриецът Манфред Щол и норвежецът Хенинг Солберг. В крайното годишно класиране за 2006 Щол се нарежда на четвърто място при пилотите, което дублира и четвъртото място на отбора при производителите.

Изображение
Манфред Щол и Илка Минор по време на отварящото сезон 2006 Рали Монте Карло, където те финишират на същото четвърто място, на което ще завършат и в края на годината.


Статистика на Пежо в Световния рали шампионат:
Победи: 48
Най-успешен пилот: Маркус Грьонхолм, 18 победи
Най-успешен модел: 205 Т16
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот DAKATA_RACING » Сря Ное 11, 2009 13:13

Статиите са супер :D Благодарности на beta_racing :D
-=RACING FOR KOSTENETZ=-
Аватар
DAKATA_RACING
 
Мнения: 290
Регистриран на: Чет Мар 20, 2008 10:24
Местоположение: КОСТЕНЕЦ
Име: Йордан Копаранов

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот beta_racing » Сря Ное 11, 2009 22:14

Номер 3: Ситроен

Докато Пежо имат история, с която да се гордеят, както в ерата на група Б, така и в модерната рали епоха, то отборът на Ситроен постига всичките си успехи в последните десетина години.
Разбира се, и тази френска марка има състезателни коли и в по-далечното минало. Една от тях е моделът DS 21, с която Паули Тойвонен печели Рали Монте Карло през 1966 година, но това става след като британските Мини Купър-и са изключени от състезанието.

Изображение
Паули Тойвонен по време на победното за него Рали Монте Карло 1966.


Този успех обаче не е достигнат, когато Ситроен пуска своята кола от група Б. След кратките разработки на малкия Виза, през 1986 година френската компания се включва при "големите" Пежо, Ауди и Ланча с модела BX 4TC, който е каран в само три състезания от Световния рали шампионат - Рали Монте Карло, Рали Швеция и Рали Акрополис.
Като цяло колата е изключително неуспешна. От състезателната й версия има произведени едва 20 бройки, които са участвали в само 15 ралита, 13 от които не са завършени. В момента в света са останали поне две бройки от този модел на Ситроен.
След края на колите от група Б, Ситроен, също като Пежо, се оттеглят от Световния рали шампионат и се преместват в други състезателни дисциплини.

Изображение
Последното състезание от Световния рали шампионат за Ситроен BX 4TC група Б - Рали Акрополис 1986.
На снимката е първият екипаж на отбора е Жан-Клод Андрю/Аник Пувер, които отпадат заради състезателен инцидент.



Първата заводска поява на Ситроен в модерната епоха на рали спорта е на Рали дьо Вар през 1997 година, когато екипажът Фабиен Доел/Жан-Марк Анрие е форлойфер с новата тогава Ксара Кит-Кар.
Първата победа за модела на световно ниво е малко изненадваща и идва две години по-късно - на Рали Каталуния 1999. Зад волана е Филип Бугалски с навигатор Жан-Пол Шарони. Много интересен е фактът, че колата не е със задвижване 4х4, а е само с предно предаване и атмосферен двигател, заради което тя е с около 300кг по-лека от WRC автомобилите, докато в същото време е горе-долу толкова мощна. Още по-интересното е, че Бугалски и Шарони печелят и следващото състезание, което е само две седмици след испанското "Каталуния" - френското Рали Корсика. След тази втора поредна победа започват множество спекулации дали колата е редовна, които в крайна сметка са опровергани.

Изображение
Филип Бугалски и Жан-Клод Шарони по време на Рали Каталуния 1999, когато записват дебютната си победа в Световния рали шампионат.


През 2000 година е създаден и първият автомобил от модела Ксара WRC, който, разбира се, е с четири задвижващи колела. Точното име е Ксара T4 FRC, като съкращенията FRC са абривиатура за "френски рали шампионат" (French Rally Championship). С колата, Филип Бугалски и Жан-Пол Шарони стават шампиони в споменатия техен роден шампионат за същата 2000 година, като записват осем първи места от възможни осем ралита, валидни за шампионата.
С този фейслифт автомобилът Ксара T4 FRC е използван само тогава, а от следващата 2001-ва всички Ксара WRC коли са с новия фейслифт, който излиза на пазара.

Изображение
Тандемът Бугалски/Шарони по време на Рали Мон Блан, 6-ти кръг от рали шампионата на Франция за 2000 година, който те печелят.


Истинският потенциал на Ксара WRC е показан през 2001 година, когато Ситроен излизат от пределите на Франция и започват участията си в световния рали шампионат. Чисто практически инициалът Т4 е премахнат от наименованието на модела, което остава само Ксара WRC.
Един от хората, които стоят зад направата на този автомобил, е именно Жан-Клод Вокар - главният от "мозъците", сътворили легендарния модел на Пежо - 205 Т16.

В дебютното за Ксара WRC състезание от календара на Световния рали шампионат за 2001 - Рали Каталуния - Филип Бугалски печели цели осем етапа и води класирането продължение на четиринадесет, но за съжаление накрая завършва осми.
Шест месеца и половина по-късно, на Рали Сан Ремо, изгряващата тогава звезда Себастиан Льоб завършва само на 11.4 секунди зад Жил Панизи. Това е най-доброто постижение на колата до онзи момент, както и най-добрият резултат на тогава не толкова известния Себастиан Льоб. Въпреки че преди Рали Сан Ремо 2001, Льоб е карал само два пъти WRC кола с това свое второ място той успява да привлече погледите както на шефовете на Ситроен, така и тези на цялата рали общност.
"Рекордът" на Льоб обаче е много бързо свален от испанеца Хесус Пурас, който доминира по време на почти цялото Рали Корсика, провеждащо се само две седмици след италианското състезание, като накрая закономерно го печели. Това е първата победа на Ксара WRC в Световния шампионат, както и първата и единствена победа на Хесус Пурас на световно ниво. Негов навигатор тогава е Марк Марти, който по-късно се мести последователно при Карлос Сайнц и Дани Сордо.

Изображение
Тандемът Хесус Пурас/Марк Марти, тим шефът Ги Фреклен (стиснал лявата ръка на пилота) както
и целият отбор на Ситроен, празнуват победата на двамата испанци, постигната на Рали Корсика 2001
след голяма битка с Жил Панизи.



В началото на следващата година идва и втората победа за Ксара WRC, но този път победители са Себастиан Льоб и неговият навигатор Даниел Елена. Само дни по-късно обаче победата им е отнета, тъй като екипажът е уличен в смяна на гуми на нерегламентирано място. В следствие на това, спортните комисари налагат двуминутно наказание, което запраща екипажа на второ място в крайното официално класиране на ралито.
Това наказание просто забавя "неизбежното" - в същия сезон 2002 Льоб отново е най-бърз по трасетата, но този път в дебютното за Световния рали шампионат издание на Рали Германия. Това е и първата официална победа на французина, с която той напълно затвърждава позициите си в заводския отбор на Ситроен.

Изображение
Себастиан Льоб и Даниел Елена буквално летят към своята
първа победа, която по-късно е отнета по решение на ФИА.



За следващата 2003 година Ситроен събират наистина супер силен отбор - в него влизат ветераните Колин Макрей и Карлос Сайнц, а трети пилот е новата звезда Себастиан Льоб. Силата на отбора се доказва още на първото състезание Рали Монте Карло. Там отборът на Ситроен записва историческа тройна победа в първото състезание от първия си пълен сезон в Световния рали шампионат. Победител е Льоб, на второ място е Макрей, а на трето - Сайнц.
Доминацията на Льоб продължава и изненадващо той е най-добре представилият се от тримата, като в края на годината изостава само на точка зад евентуалния шампион Петър Солберг. Във финалните етапи на последното за сезона Рали Великобритания, от Ситроен нареждат на Льоб да кара внимателно, за да не рискува дебютната титла за отбора при производителите, която в онзи момент е била по-важна от тази при пилотите. Така Льоб завършва ралито на втора позиция, която е достатъчна за спечелването на шампионата при производителите, но за съжаление на младия французин - недостатъчна за спечелването на титлата при пилотите.
По правилата за следващата 2004 година екипажите, състезаващи се за един заводски отбор, трябва да са два, а не три, както е до края на 2003-та. Единият от екипажите, който е избран да се състезава в новия сезон, е Льоб/Елена, заради изключителното им представяне. Другият е трябвало да бъде решен между Макрей/Рингер и Сайнц/Марти. В крайна сметка, класирането на двамата испанци в края на 2003 година е по-добро от това на британците, заради което Колин Макрей и Дерек Рингер напускат отбора на Ситроен, като с това приключват и активните си рали кариери.

Изображение
Себастиан Льоб и Даниел Елена по време на историческото Рали Монте Карло 2003.


През всичките години до появата на следващия модел на Ситроен - C4 WRC - по-старата от него Ксара WRC никога не е претърпявала големи промени в своето развитие и визия. Всъщност не е било и нужно. Показателен факт за това е, че дори след решението на PSA (Групата Пежо Ситроен) за оттегляне на заводския отбор на Ситроен (както и този на Пежо), което е взето в края на 2005 година, Себастиан Льоб отново успява да спечели титлата при пилотите през следващата 2006-та, когато отново кара Ксара WRC, но този път за частния белгийски отбор Кронос Рейсинг.
Преди това, през 2004 и 2005 година, той отново е шампион, подобрявайки почти всички рекорди и изцяло доминирайки с различните еволюции на Ситроен Ксара WRC.

Изображение
През 2005 година Себастиан Льоб и Даниел Елена не оставят почти никакъв рекорд под "чуждо" име. Един от рекордите е за
най-много победи в един сезон - тандемът печели цели 10 състезания. На Рали Акрополис същата година те записват своята шеста победа за 2005-та.


Изображение
Така изглежда колата на Льоб и Елена в по-голямата част от шампионата за 2006 година, когато заводският отбор на Ситроен
се оттегля за една година от най-високото ниво на ралитата, а тандемът кара за частния белгийски тим Кронос Рейсинг.



Завръщането на заводския отбор на Ситроен става в началото на 2007 година, когато на Рали Монте Карло дебютира новият модел C4 WRC. Колата няма нищо общо на външен вид със своя предшественик Ксара WRC, но това няма никакво значение за представянето на автомобила в ралитата - колата е също толкова успешна и всъщност на дебютното си състезание Себастиан Льоб и Дани Сордо правят двойна победа за своя отбор.

Изображение
Пълна доминация още от самото начало... Рали Монте Карло 2007 и двойна победа за екипажите на Ситроен Льоб/Елена и Сордо/Марти.


Ситроен C4 WRC е по-дълъг и по-широк от Ксара WRC. Колата е конструирана по различен начин, защото се има и нещо наум - новите правила на ФИА. Моторът, скоростната кутия и амотисьорите са направени така, че да издържат на две състезания без основна ревизия.

Подобно на Ксара WRC, през годините C4 WRC също няма големи промени както като визия, така и "отдолу", а Себастиан Льоб е този, който е печелил абсолютно всички от 26-те победи на колата в Световния рали шампионат до този момент. Друго постижение за автомобила са двете титли при производителите от 2008 и 2009 година, както и трите на Себастиан Льоб и Даниел Елена при пилотите - от 2007 до 2009 година включително.

Изображение
Рали Великобритания 2009 - шеста поредна световна титла за Себастиан Льоб и Даниел Елена, 54-та
победа в техните кариери, както и пета световна титла за отбора на Ситроен и общо 60-та победа от 1999 година насам.



Статистика на Ситроен в Световния рали шампионат:
Победи: 60
Най-успешен пилот: Себастиан Льоб, 54 победи
Най-успешен модел (еволюция на модела): Ксара WRC (2005), 11 победи
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот damnit » Чет Ное 12, 2009 00:37

БРАВО! Дамяне,

Със страхотно начинание си се захванал!
"Щом се състезавам, значи трябва да побеждавам" - Фабрицио Табатон

WRC2013 - No Loeb, no H. Solberg, no P. Solberg, no Gigi Gali, no Grönholm, no Sainz, no M. Martin, no Panizzi
What kind of shit is this?!
Аватар
damnit
 
Мнения: 423
Регистриран на: Вто Май 06, 2008 02:44
Местоположение: Noise City/Варна
Име: Любомир Любомиров

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот Loeb » Чет Ное 12, 2009 00:48

Остават Форд и Ланча предполагам. Аут от топ 5 май ще са Тойота и Митсубиши.
Аватар
Loeb
 
Мнения: 399
Регистриран на: Чет Май 25, 2006 16:30
Местоположение: Варна
Име: Тодор Генков

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот beta_racing » Чет Ное 12, 2009 08:01

Loeb написа:Остават Форд и Ланча предполагам. Аут от топ 5 май ще са Тойота и Митсубиши.

Да...втори са Форд, а първи - Ланча, само на една победа разлика. Италианците държат рекорда цели 16 години :)
За мен обаче най-успешният отбор са Ситроен, не защото съм пристрастен, а защото всичко, което са постигнали е в рамките на десет години...а WRC кола имат само от осем, като пълните шампионати на заводско ниво са им само пет плюс един с Кронос :mrgreen:
Онази победа от Монте Карло '66 не се брои, защото тогава е нямало Световен шампионат като такъв :D

Но както и да е...числата са важни тук...може би някой ден челната тройка ще е наобратно :oops: :D
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот vikikos » Чет Ное 12, 2009 15:42

Шегуваш се.Конкуренцията при марките преди 20 г. беше къде по-убииственна.Борбата беше на кило кръв и метър кожа,сега гледаме само форд и цитрон.Не съм съгласен,че цитрон (безспорно много добра кола) е по-достойна от Ауди,Митсу или Тойота.За Ланча няма да коментирам,тя е религия.
vikikos
 
Мнения: 446
Регистриран на: Сря Яну 07, 2009 21:49
Местоположение: варна
Име: ВИХРЕН ХРИСТОВ

Re: Най-успешният производител във WRC

Мнениеот beta_racing » Чет Ное 12, 2009 16:22

vikikos написа:Шегуваш се.Конкуренцията при марките преди 20 г. беше къде по-убииственна.Борбата беше на кило кръв и метър кожа,сега гледаме само форд и цитрон.Не съм съгласен,че цитрон (безспорно много добра кола) е по-достойна от Ауди,Митсу или Тойота.За Ланча няма да коментирам,тя е религия.
Не е така! Конкуренцията не е била чааааак пък толкова много, колкото се представя!
За времената на група Б се говори малко по-възхвалено отколкото наистина е било! Това според мен е нормално, като се има предвид, че тези чудовища са били махнати толкова рязко - както са се състезавали и, айдееее - на другата година вече са забранени.
A какво само сме щели да видим още (!!!) - развитието на Ланча Делта S4, както и Форд RS200..........а може би и други неща, които изобщо не са се "родили" след забраната на група Б!
Точно на това си обяснявам защо всички толкова милеят за тях.

Загледай се в резултатите и ще видиш, че винаги е имало по два-три отбора, които са доминирали пред другите, както сега са Форд и Ситроен!
Разликата оттогава е, че сега другите отбори са "изградени" с коли на Форд и Ситроен :lol:
Същата е била работата и при пилотие - двама-трима (до четирима) във всеки сезон са доминирали пред останалите.
Просто погледни резултатите. Те не могат да бъдат променени, колкото и субективни да са мненията на раличните хора :D

За мен конкурентни шампионати са тези от 2001 година (невероятен!), 2002 година (макар и от първото място надолу :lol:), 2003 година..............за други не ми се търси сега...
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Следваща

Назад към Световен рали шампионат

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта

cron