Най-успешният производител във WRC
Публикувано на: Вто Ное 10, 2009 11:57
От понеделник (9-ти Ноември 2009) до петък (13-ти Ноември 2009) включително, wrc.com ще представи петте най-успешни производители, които са се състезавали в Световния рали шампионат. Подредбата започва отзад напред, а към статиите ще добавя както снимки, така и допълнителни части от историята на отборите, които части не са споменати в статиите
Номер 5: Субару
Появяването на Субару в Световния рали шампионат не се овенчава с особен успех в началото. Моделът Легаси RS се състезава на световно ниво от 1990 година, но първата и единствена победа на колата идва едва три години по-късно и то в нейното последно състезание. Но това не означава, че Легаси RS не е бил конкурентноспособен автoмобил - Марку Ален повежда в класирането на дебютното за модела състезание Рали Акрополис, но за съжаление след това има проблеми с охлаждането на двигателя.
След като британската фирма Продрайв започва да се занимава с развитието на автомобила, той наистина започва да дава резултати, като най-голямото постижение е победата на Колин Макрей в Рали Нова Зеландия през 1993 година. Както бе споменато по-горе, това е последното рали за модела Легаси RS, който е наследен от новата тогава Импреза.
Колин Макрей и Дерек Рингер по време на последното за
Субару Легаси RS състезание - Рали Нова Зеландия 1993 -, което тандемът печели.
В края на своя "състезателен живот", Легаси RS е вече много силен рали автомобил. Всичко най-добро от него се пренася в наследника му Импреза, чиято главна разлика е както в по-късата база, така и в по-дългото междуосие, които допринасят за по-добрата маневреност за колата.
Ако за Легаси RS е било нужно доста време за развитие преди по-сериозните успехи, то за Импреза това време е било сериозно съкратено и успехите идват бързо след пускането на модела - Ари Ватанен завършва втори на Рали 1000 езера (сега Рали Финландия), което е дебютното състезание за Импреза. През 1994 година Карлос Сайнц, тогава нов пилот в отбора, печели първата победа за този модел, който е наречен още Импреза 555 (в хомологацията му също е записан по този начин) заради договора за спонсорство с цигарената марка "555".
Карлос Сайнз и Луис Моя по време на едно от ралитата през 1994 година.
Сайнц печели една победа през 1994 година - Рали Акрополис, а неговият съотборник Колин Макрей - две, които са Рали Нова Зеландия и последното за сезона РАК Рали (сега Рали Великобритания). Следващата 1995 година е още по-успешна, защото тогава Колин Макрей печели първата си и единствена световна титла при пилотите именно с модела Импреза 555, докато Субару печели световната титла при производителите както през 1995-та, така и през следващата 1996 година.
Колин Макрей и Дерек Рингер заедно със съотборниците си
Сайнц/Моя и Бърнс/Рийд след спечелването на РАК Рали 1995
и на световните титли при производителите и при пилотите.
След въвеждането на новите правила в Световния рали шампионат за 1997 година Субару продължава своята доминация при производителите, като печели трета поредна световна титла с подобрения модел Импреза WRC 97. Въпреки че на външен вид колата изглежда доста по-различно от предишната Импреза 555, "отдолу" разликата между двата автомобила не е толкова голяма.
Колин Макрей и Ники Грист по време на Рали Финландия 1997.
Следващата голяма стъпка на Субару идва три години по-късно с модела Импреза WRC 2000. С излизането на колата от Продайв обявяват, че тя има значителна разлика в сравнение с предния модел - 80%. Този модел е конструиран от сегашния технически директор на колите на Форд Кристиан Лорио.
Ричард Бърнс и Робърт Рийд по време на Рали Великобритания 2000.
Моделът Импреза WRC 2000 е първата кола, върху която е обърнато специално внимание на снижаването центъра на тежестта, с което се подпомага най-вече управлението. Първата победа за Импреза WRC 2000 е спечелена от Ричард Бърнс на Рали Португалия 2000, като той спечелва и световната титла за пилоти през следващата 2001 година с по-новото поколение Импреза - WRC 2001.
Отново Бърнс и Рийд, и отново на Рали Великобригания, но година по-късно и с по-новия модел Импреза WRC 2001.
Всъщност, в колата Субару Импреза WRC 2003, с която Петър Солберг печели първата с и засега единствена световна титла, все още има много елементи от модела Импреза WRC 2000.
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Финландия 2003.
Последната "истинска" победа на Субару е през 2005 година, когато Петър Солберг и неговият навигатор Фил Милс печелят Рали Мексико. Последната фактическа победа на двамата и на автомобила е няколко месеца по-късно същата година на Рали Великобритания, но тя идва след като Марко Мартин се блъска, при което загива неговият навигатор Майкъл Парк. Водачът в състезанието до момента на фаталната катастрофа Себастиан Льоб решава да намали скоростта, след като разбира за катастрофата, защото, ако спечели, той ще стане шампион предсрочно, а на фона на трагедията със смъртта на Майкъл Парк, празненствата не са удачни. Това е причината Петър Солберг да излезе на първо място и да "победи".
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Великобритания 2005 преди фаталния инцидент на Марко Мартин и Майкъл Парк.
Следващите две години и половина с моделите WRC 2006 и WRC 2007 не са овенчани с особени успехи. В тези два шампионата моделите не се отличават много един от друг, а с тях отборът на Субару изостава значително от водещите Ситроен и Форд.
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Монте Карло 2007.
Последната значителна еволюция на Импреза е най-новият засега модел WRC 2008, който дебютира на Рали Акрополис същата година. Състезанието може да се счете като изключително добро заради второто място, което Солберг и Милс записват. За съжаление обаче гръцкото рали се оказва по-скоро късмет за отбора на Субару, за тендема Солберг и Милс, и за модела Импреза WRC 2008, защото оттам до края на годината всичко си остава, както в последните две години и половина.
След края на шампионата за 2008 година, отборът на Субару, който все още е представян в Световния шампионат от британския Продрайв, изненадващо обявява, че напуска и през 2009 година няма да се състезава на заводско ниво. Това става със съобщение от 16-ти Декември.
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Акрополис 2008 с дебютиращия тогава модел WRC 2008.
Статистика на Субару в Световния рали шампионат
Победи: 47
Най-успешен пилот: Колин Макрей (16 победи)
Най-успешен модел: Импреза 555, (11 победи)
Номер 5: Субару
Появяването на Субару в Световния рали шампионат не се овенчава с особен успех в началото. Моделът Легаси RS се състезава на световно ниво от 1990 година, но първата и единствена победа на колата идва едва три години по-късно и то в нейното последно състезание. Но това не означава, че Легаси RS не е бил конкурентноспособен автoмобил - Марку Ален повежда в класирането на дебютното за модела състезание Рали Акрополис, но за съжаление след това има проблеми с охлаждането на двигателя.
След като британската фирма Продрайв започва да се занимава с развитието на автомобила, той наистина започва да дава резултати, като най-голямото постижение е победата на Колин Макрей в Рали Нова Зеландия през 1993 година. Както бе споменато по-горе, това е последното рали за модела Легаси RS, който е наследен от новата тогава Импреза.
Колин Макрей и Дерек Рингер по време на последното за
Субару Легаси RS състезание - Рали Нова Зеландия 1993 -, което тандемът печели.
В края на своя "състезателен живот", Легаси RS е вече много силен рали автомобил. Всичко най-добро от него се пренася в наследника му Импреза, чиято главна разлика е както в по-късата база, така и в по-дългото междуосие, които допринасят за по-добрата маневреност за колата.
Ако за Легаси RS е било нужно доста време за развитие преди по-сериозните успехи, то за Импреза това време е било сериозно съкратено и успехите идват бързо след пускането на модела - Ари Ватанен завършва втори на Рали 1000 езера (сега Рали Финландия), което е дебютното състезание за Импреза. През 1994 година Карлос Сайнц, тогава нов пилот в отбора, печели първата победа за този модел, който е наречен още Импреза 555 (в хомологацията му също е записан по този начин) заради договора за спонсорство с цигарената марка "555".
Карлос Сайнз и Луис Моя по време на едно от ралитата през 1994 година.
Сайнц печели една победа през 1994 година - Рали Акрополис, а неговият съотборник Колин Макрей - две, които са Рали Нова Зеландия и последното за сезона РАК Рали (сега Рали Великобритания). Следващата 1995 година е още по-успешна, защото тогава Колин Макрей печели първата си и единствена световна титла при пилотите именно с модела Импреза 555, докато Субару печели световната титла при производителите както през 1995-та, така и през следващата 1996 година.
Колин Макрей и Дерек Рингер заедно със съотборниците си
Сайнц/Моя и Бърнс/Рийд след спечелването на РАК Рали 1995
и на световните титли при производителите и при пилотите.
След въвеждането на новите правила в Световния рали шампионат за 1997 година Субару продължава своята доминация при производителите, като печели трета поредна световна титла с подобрения модел Импреза WRC 97. Въпреки че на външен вид колата изглежда доста по-различно от предишната Импреза 555, "отдолу" разликата между двата автомобила не е толкова голяма.
Колин Макрей и Ники Грист по време на Рали Финландия 1997.
Следващата голяма стъпка на Субару идва три години по-късно с модела Импреза WRC 2000. С излизането на колата от Продайв обявяват, че тя има значителна разлика в сравнение с предния модел - 80%. Този модел е конструиран от сегашния технически директор на колите на Форд Кристиан Лорио.
Ричард Бърнс и Робърт Рийд по време на Рали Великобритания 2000.
Моделът Импреза WRC 2000 е първата кола, върху която е обърнато специално внимание на снижаването центъра на тежестта, с което се подпомага най-вече управлението. Първата победа за Импреза WRC 2000 е спечелена от Ричард Бърнс на Рали Португалия 2000, като той спечелва и световната титла за пилоти през следващата 2001 година с по-новото поколение Импреза - WRC 2001.
Отново Бърнс и Рийд, и отново на Рали Великобригания, но година по-късно и с по-новия модел Импреза WRC 2001.
Всъщност, в колата Субару Импреза WRC 2003, с която Петър Солберг печели първата с и засега единствена световна титла, все още има много елементи от модела Импреза WRC 2000.
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Финландия 2003.
Последната "истинска" победа на Субару е през 2005 година, когато Петър Солберг и неговият навигатор Фил Милс печелят Рали Мексико. Последната фактическа победа на двамата и на автомобила е няколко месеца по-късно същата година на Рали Великобритания, но тя идва след като Марко Мартин се блъска, при което загива неговият навигатор Майкъл Парк. Водачът в състезанието до момента на фаталната катастрофа Себастиан Льоб решава да намали скоростта, след като разбира за катастрофата, защото, ако спечели, той ще стане шампион предсрочно, а на фона на трагедията със смъртта на Майкъл Парк, празненствата не са удачни. Това е причината Петър Солберг да излезе на първо място и да "победи".
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Великобритания 2005 преди фаталния инцидент на Марко Мартин и Майкъл Парк.
Следващите две години и половина с моделите WRC 2006 и WRC 2007 не са овенчани с особени успехи. В тези два шампионата моделите не се отличават много един от друг, а с тях отборът на Субару изостава значително от водещите Ситроен и Форд.
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Монте Карло 2007.
Последната значителна еволюция на Импреза е най-новият засега модел WRC 2008, който дебютира на Рали Акрополис същата година. Състезанието може да се счете като изключително добро заради второто място, което Солберг и Милс записват. За съжаление обаче гръцкото рали се оказва по-скоро късмет за отбора на Субару, за тендема Солберг и Милс, и за модела Импреза WRC 2008, защото оттам до края на годината всичко си остава, както в последните две години и половина.
След края на шампионата за 2008 година, отборът на Субару, който все още е представян в Световния шампионат от британския Продрайв, изненадващо обявява, че напуска и през 2009 година няма да се състезава на заводско ниво. Това става със съобщение от 16-ти Декември.
Петър Солберг и Фил Милс по време на Рали Акрополис 2008 с дебютиращия тогава модел WRC 2008.
Статистика на Субару в Световния рали шампионат
Победи: 47
Най-успешен пилот: Колин Макрей (16 победи)
Най-успешен модел: Импреза 555, (11 победи)