Номер 3: СитроенДокато Пежо имат история, с която да се гордеят, както в ерата на група Б, така и в модерната рали епоха, то отборът на Ситроен постига всичките си успехи в последните десетина години.
Разбира се, и тази френска марка има състезателни коли и в по-далечното минало. Една от тях е моделът DS 21, с която Паули Тойвонен печели Рали Монте Карло през 1966 година, но това става след като британските Мини Купър-и са изключени от състезанието.
Паули Тойвонен по време на победното за него Рали Монте Карло 1966.Този успех обаче не е достигнат, когато Ситроен пуска своята кола от група Б. След кратките разработки на малкия Виза, през 1986 година френската компания се включва при "големите" Пежо, Ауди и Ланча с модела BX 4TC, който е каран в само три състезания от Световния рали шампионат - Рали Монте Карло, Рали Швеция и Рали Акрополис.
Като цяло колата е изключително неуспешна. От състезателната й версия има произведени едва 20 бройки, които са участвали в само 15 ралита, 13 от които не са завършени. В момента в света са останали поне две бройки от този модел на Ситроен.
След края на колите от група Б, Ситроен, също като Пежо, се оттеглят от Световния рали шампионат и се преместват в други състезателни дисциплини.
Последното състезание от Световния рали шампионат за Ситроен BX 4TC група Б - Рали Акрополис 1986.
На снимката е първият екипаж на отбора е Жан-Клод Андрю/Аник Пувер, които отпадат заради състезателен инцидент.Първата заводска поява на Ситроен в модерната епоха на рали спорта е на Рали дьо Вар през 1997 година, когато екипажът Фабиен Доел/Жан-Марк Анрие е форлойфер с новата тогава Ксара Кит-Кар.
Първата победа за модела на световно ниво е малко изненадваща и идва две години по-късно - на Рали Каталуния 1999. Зад волана е Филип Бугалски с навигатор Жан-Пол Шарони. Много интересен е фактът, че колата не е със задвижване 4х4, а е само с предно предаване и атмосферен двигател, заради което тя е с около 300кг по-лека от WRC автомобилите, докато в същото време е горе-долу толкова мощна. Още по-интересното е, че Бугалски и Шарони печелят и следващото състезание, което е само две седмици след испанското "Каталуния" - френското Рали Корсика. След тази втора поредна победа започват множество спекулации дали колата е редовна, които в крайна сметка са опровергани.
Филип Бугалски и Жан-Клод Шарони по време на Рали Каталуния 1999, когато записват дебютната си победа в Световния рали шампионат.През 2000 година е създаден и първият автомобил от модела Ксара WRC, който, разбира се, е с четири задвижващи колела. Точното име е Ксара T4 FRC, като съкращенията FRC са абривиатура за "френски рали шампионат" (
French
Rally
Championship). С колата, Филип Бугалски и Жан-Пол Шарони стават шампиони в споменатия техен роден шампионат за същата 2000 година, като записват осем първи места от възможни осем ралита, валидни за шампионата.
С този фейслифт автомобилът Ксара T4 FRC е използван само тогава, а от следващата 2001-ва всички Ксара WRC коли са с новия фейслифт, който излиза на пазара.
Тандемът Бугалски/Шарони по време на Рали Мон Блан, 6-ти кръг от рали шампионата на Франция за 2000 година, който те печелят.Истинският потенциал на Ксара WRC е показан през 2001 година, когато Ситроен излизат от пределите на Франция и започват участията си в световния рали шампионат. Чисто практически инициалът Т4 е премахнат от наименованието на модела, което остава само Ксара WRC.
Един от хората, които стоят зад направата на този автомобил, е именно Жан-Клод Вокар - главният от "мозъците", сътворили легендарния модел на Пежо - 205 Т16.
В дебютното за Ксара WRC състезание от календара на Световния рали шампионат за 2001 - Рали Каталуния - Филип Бугалски печели цели осем етапа и води класирането продължение на четиринадесет, но за съжаление накрая завършва осми.
Шест месеца и половина по-късно, на Рали Сан Ремо, изгряващата тогава звезда Себастиан Льоб завършва само на 11.4 секунди зад Жил Панизи. Това е най-доброто постижение на колата до онзи момент, както и най-добрият резултат на тогава не толкова известния Себастиан Льоб. Въпреки че преди Рали Сан Ремо 2001, Льоб е карал само два пъти WRC кола с това свое второ място той успява да привлече погледите както на шефовете на Ситроен, така и тези на цялата рали общност.
"Рекордът" на Льоб обаче е много бързо свален от испанеца Хесус Пурас, който доминира по време на почти цялото Рали Корсика, провеждащо се само две седмици след италианското състезание, като накрая закономерно го печели. Това е първата победа на Ксара WRC в Световния шампионат, както и първата и единствена победа на Хесус Пурас на световно ниво. Негов навигатор тогава е Марк Марти, който по-късно се мести последователно при Карлос Сайнц и Дани Сордо.
Тандемът Хесус Пурас/Марк Марти, тим шефът Ги Фреклен (стиснал лявата ръка на пилота) както
и целият отбор на Ситроен, празнуват победата на двамата испанци, постигната на Рали Корсика 2001
след голяма битка с Жил Панизи.В началото на следващата година идва и втората победа за Ксара WRC, но този път победители са Себастиан Льоб и неговият навигатор Даниел Елена. Само дни по-късно обаче победата им е отнета, тъй като екипажът е уличен в смяна на гуми на нерегламентирано място. В следствие на това, спортните комисари налагат двуминутно наказание, което запраща екипажа на второ място в крайното официално класиране на ралито.
Това наказание просто забавя "неизбежното" - в същия сезон 2002 Льоб отново е най-бърз по трасетата, но този път в дебютното за Световния рали шампионат издание на Рали Германия. Това е и първата официална победа на французина, с която той напълно затвърждава позициите си в заводския отбор на Ситроен.
Себастиан Льоб и Даниел Елена буквално летят към своята
първа победа, която по-късно е отнета по решение на ФИА.За следващата 2003 година Ситроен събират наистина супер силен отбор - в него влизат ветераните Колин Макрей и Карлос Сайнц, а трети пилот е новата звезда Себастиан Льоб. Силата на отбора се доказва още на първото състезание Рали Монте Карло. Там отборът на Ситроен записва историческа тройна победа в първото състезание от първия си пълен сезон в Световния рали шампионат. Победител е Льоб, на второ място е Макрей, а на трето - Сайнц.
Доминацията на Льоб продължава и изненадващо той е най-добре представилият се от тримата, като в края на годината изостава само на точка зад евентуалния шампион Петър Солберг. Във финалните етапи на последното за сезона Рали Великобритания, от Ситроен нареждат на Льоб да кара внимателно, за да не рискува дебютната титла за отбора при производителите, която в онзи момент е била по-важна от тази при пилотите. Така Льоб завършва ралито на втора позиция, която е достатъчна за спечелването на шампионата при производителите, но за съжаление на младия французин - недостатъчна за спечелването на титлата при пилотите.
По правилата за следващата 2004 година екипажите, състезаващи се за един заводски отбор, трябва да са два, а не три, както е до края на 2003-та. Единият от екипажите, който е избран да се състезава в новия сезон, е Льоб/Елена, заради изключителното им представяне. Другият е трябвало да бъде решен между Макрей/Рингер и Сайнц/Марти. В крайна сметка, класирането на двамата испанци в края на 2003 година е по-добро от това на британците, заради което Колин Макрей и Дерек Рингер напускат отбора на Ситроен, като с това приключват и активните си рали кариери.
Себастиан Льоб и Даниел Елена по време на историческото Рали Монте Карло 2003. През всичките години до появата на следващия модел на Ситроен - C4 WRC - по-старата от него Ксара WRC никога не е претърпявала големи промени в своето развитие и визия. Всъщност не е било и нужно. Показателен факт за това е, че дори след решението на PSA (Групата Пежо Ситроен) за оттегляне на заводския отбор на Ситроен (както и този на Пежо), което е взето в края на 2005 година, Себастиан Льоб отново успява да спечели титлата при пилотите през следващата 2006-та, когато отново кара Ксара WRC, но този път за частния белгийски отбор Кронос Рейсинг.
Преди това, през 2004 и 2005 година, той отново е шампион, подобрявайки почти всички рекорди и изцяло доминирайки с различните еволюции на Ситроен Ксара WRC.
През 2005 година Себастиан Льоб и Даниел Елена не оставят почти никакъв рекорд под "чуждо" име. Един от рекордите е за
най-много победи в един сезон - тандемът печели цели 10 състезания. На Рали Акрополис същата година те записват своята шеста победа за 2005-та.Така изглежда колата на Льоб и Елена в по-голямата част от шампионата за 2006 година, когато заводският отбор на Ситроен
се оттегля за една година от най-високото ниво на ралитата, а тандемът кара за частния белгийски тим Кронос Рейсинг.Завръщането на заводския отбор на Ситроен става в началото на 2007 година, когато на Рали Монте Карло дебютира новият модел C4 WRC. Колата няма нищо общо на външен вид със своя предшественик Ксара WRC, но това няма никакво значение за представянето на автомобила в ралитата - колата е също толкова успешна и всъщност на дебютното си състезание Себастиан Льоб и Дани Сордо правят двойна победа за своя отбор.
Пълна доминация още от самото начало... Рали Монте Карло 2007 и двойна победа за екипажите на Ситроен Льоб/Елена и Сордо/Марти.Ситроен C4 WRC е по-дълъг и по-широк от Ксара WRC. Колата е конструирана по различен начин, защото се има и нещо наум - новите правила на ФИА. Моторът, скоростната кутия и амотисьорите са направени така, че да издържат на две състезания без основна ревизия.
Подобно на Ксара WRC, през годините C4 WRC също няма големи промени както като визия, така и "отдолу", а Себастиан Льоб е този, който е печелил абсолютно всички от 26-те победи на колата в Световния рали шампионат до този момент. Друго постижение за автомобила са двете титли при производителите от 2008 и 2009 година, както и трите на Себастиан Льоб и Даниел Елена при пилотите - от 2007 до 2009 година включително.
Рали Великобритания 2009 - шеста поредна световна титла за Себастиан Льоб и Даниел Елена, 54-та
победа в техните кариери, както и пета световна титла за отбора на Ситроен и общо 60-та победа от 1999 година насам.Статистика на Ситроен в Световния рали шампионат:
Победи: 60
Най-успешен пилот: Себастиан Льоб, 54 победи
Най-успешен модел (еволюция на модела): Ксара WRC (2005), 11 победи