WRC 2010 - календар, новини, слухове
Публикувано на: Чет Окт 22, 2009 12:08
Предлагам в темата "WRC новини...", пусната още преди близо 3 години и половина, да загърбим новините от 2010, а за тях да пишем тук в тази тема, посветена изцяло на сезон 2010
Ето и първото интересно нещо в тази нова тема:
Спортен кодекс на Световния рали шампионат за 2010
УС на ФИА вчера обяви промените за сезон 2010, които ще бъдат вкарани в спортния кодекс на Световния рали шампионат. Други промени бяха също дискутирани, но УС се съгласи тяхно евентуално влизане в сила да се отложи поне до 2011 година.
Най-важните промени от вчерашното заседание в Париж са:
Дължина на специалние етапи
Следващата година няма да има правило за минимална или максимална дължина на отделен специален етап, но състезателните километри между два сервизни парка ще са с горна граница 80 километра. Общата дистанция на специалните етапи на рали от Световния шампионат вече ще варират между 300 и 500 километра, а не както бяха досега - между 340 и 380.
Сервизни паркове
По време на всяко рали трябва да има един основен сервизен парк. Организаторите могат да поискат от ФИА подкрепа за евенатуално преместване на сервизния парк по време на ралито (това не съм сигурен дали го превеждам парвилно - най-вероятно не , затова ето и английския текст: "Organisers may however submit to the FIA promotional justification to support relocation during the rally."). В допълнение, сервизните паркове могат да бъдат модифицирани по начин, по който да позволяват достъп от задната страна на сервизното простанство на всеки от отборите. Така зрителите ще имат по-близък досег до случващото се.
"Световен рали шампионат за производители"
Всички коли с валидна хомологация, включително и съществуващите WRC автомобили, могат да участват в "Световния рали шампионат за производители". Регистрираните производители трябва да участват с две WRC коли във всички кръгове от шампионата, като спецификацията на колите трябва да е от 2009 година (един личен коментар: щом са позволени само WRC-та в шампионата на производителите, не знам защо изобщо споменават, че могат да участват всички коли ).
"WRC отбори"
Това ще бъде новото наименование на т.н. "Отбори на производителите" ("Manufacturer Teams"). От 2010-та те ще се наричат "WRC отбори". Пример за такъв отбор е този на Munchi's. Такива отбори трябва да участват с една или две коли и в минимум осем кръга, като поне един от тях трябва да е извън европейската икономическа зона и Турция. Едната или двете коли, с които отборът ще участва, трябва да са по-стари от спецификация 2009.
Нощни етапи
Те са обект на осигуряване на достатъчно добри мерки за безопасност. Нощните етапи са позволени, но е забранено да изграждат маршрута на цял състезателен ден.
Местоположение на шейкдауна
Шейкдаунът може да бъде разположен на част от специален етап на ралито (а не на отделно страсе, което не се използва за специален етап). Като пример е шейкдаунът на Рали Испания от тази година.
Максимално допустимо закъснение на екипаж
Максималното допустимо закъснение на екипаж между две часови контроли (ЧК) се удължава от 15 на 30 минути, докато максималното допустимо закъснение за целия ден остава, както е било досега, - (отново) 30 минути.
На срещата са обсъждани и промени, които евентуално могат да бъдат включени в кодекса в по-далечно бъдеще (2011 година). Някои от тях са:
"Шампионат на отборите"
Възможността "Шампионатът за производители" да се превърне в "Шампионат на отборите" е по-вероятна да стане реалност през 2011 година, защото тогава технически изисквания за новата генерация автомобили ще бъдат готови.
Шейкдаун
Решено е, че ще се дискутира още по въпроса за шейкдауна, като главна промяна може да бъде смяната на "статута" на шейкдауна като част от ралито. Той вече може да не е (само) официална тренировка за последни настройки преди състезанието, а (и) да бъде (основна) промоционална и медийна изява на отборите. Другата важна евентуална промяна що се касае до шейкдауна е с него да се решават стартовите позиции на топ пилотите за следващия ден.
Смеси на гумите
Въпросът за използване на два вида смеси на гумите по време на състезанието ще се дискутира в последствие с оторизирания доставчик на гуми.
Подиум в края на всеки ден (End of day podium)
Дали ще има подиум на края на всеки ден ще бъде решено след състевянето на системата за бонус точки.
Ето и първото интересно нещо в тази нова тема:
Спортен кодекс на Световния рали шампионат за 2010
УС на ФИА вчера обяви промените за сезон 2010, които ще бъдат вкарани в спортния кодекс на Световния рали шампионат. Други промени бяха също дискутирани, но УС се съгласи тяхно евентуално влизане в сила да се отложи поне до 2011 година.
Най-важните промени от вчерашното заседание в Париж са:
Дължина на специалние етапи
Следващата година няма да има правило за минимална или максимална дължина на отделен специален етап, но състезателните километри между два сервизни парка ще са с горна граница 80 километра. Общата дистанция на специалните етапи на рали от Световния шампионат вече ще варират между 300 и 500 километра, а не както бяха досега - между 340 и 380.
Сервизни паркове
По време на всяко рали трябва да има един основен сервизен парк. Организаторите могат да поискат от ФИА подкрепа за евенатуално преместване на сервизния парк по време на ралито (това не съм сигурен дали го превеждам парвилно - най-вероятно не , затова ето и английския текст: "Organisers may however submit to the FIA promotional justification to support relocation during the rally."). В допълнение, сервизните паркове могат да бъдат модифицирани по начин, по който да позволяват достъп от задната страна на сервизното простанство на всеки от отборите. Така зрителите ще имат по-близък досег до случващото се.
"Световен рали шампионат за производители"
Всички коли с валидна хомологация, включително и съществуващите WRC автомобили, могат да участват в "Световния рали шампионат за производители". Регистрираните производители трябва да участват с две WRC коли във всички кръгове от шампионата, като спецификацията на колите трябва да е от 2009 година (един личен коментар: щом са позволени само WRC-та в шампионата на производителите, не знам защо изобщо споменават, че могат да участват всички коли ).
"WRC отбори"
Това ще бъде новото наименование на т.н. "Отбори на производителите" ("Manufacturer Teams"). От 2010-та те ще се наричат "WRC отбори". Пример за такъв отбор е този на Munchi's. Такива отбори трябва да участват с една или две коли и в минимум осем кръга, като поне един от тях трябва да е извън европейската икономическа зона и Турция. Едната или двете коли, с които отборът ще участва, трябва да са по-стари от спецификация 2009.
Нощни етапи
Те са обект на осигуряване на достатъчно добри мерки за безопасност. Нощните етапи са позволени, но е забранено да изграждат маршрута на цял състезателен ден.
Местоположение на шейкдауна
Шейкдаунът може да бъде разположен на част от специален етап на ралито (а не на отделно страсе, което не се използва за специален етап). Като пример е шейкдаунът на Рали Испания от тази година.
Максимално допустимо закъснение на екипаж
Максималното допустимо закъснение на екипаж между две часови контроли (ЧК) се удължава от 15 на 30 минути, докато максималното допустимо закъснение за целия ден остава, както е било досега, - (отново) 30 минути.
На срещата са обсъждани и промени, които евентуално могат да бъдат включени в кодекса в по-далечно бъдеще (2011 година). Някои от тях са:
"Шампионат на отборите"
Възможността "Шампионатът за производители" да се превърне в "Шампионат на отборите" е по-вероятна да стане реалност през 2011 година, защото тогава технически изисквания за новата генерация автомобили ще бъдат готови.
Шейкдаун
Решено е, че ще се дискутира още по въпроса за шейкдауна, като главна промяна може да бъде смяната на "статута" на шейкдауна като част от ралито. Той вече може да не е (само) официална тренировка за последни настройки преди състезанието, а (и) да бъде (основна) промоционална и медийна изява на отборите. Другата важна евентуална промяна що се касае до шейкдауна е с него да се решават стартовите позиции на топ пилотите за следващия ден.
Смеси на гумите
Въпросът за използване на два вида смеси на гумите по време на състезанието ще се дискутира в последствие с оторизирания доставчик на гуми.
Подиум в края на всеки ден (End of day podium)
Дали ще има подиум на края на всеки ден ще бъде решено след състевянето на системата за бонус точки.