Докато Световния шампионат се е насочил към домашното му състезание, Британския навигатор на Маркко Мартин разказва за ралито, което разпалило у него страстта да се състезава.
Ти отдавна си свързан с Рали Великобритания?
Абсолютно! Като дете ходих да го гледам, тогава все още беше RAC Rally, продължаваше 5 дни и минаваше от Уелс чак до Шотландия. Спяхме в колата насред замръзващите гори, но беше незабравимо преживяване. За пръв път участвах през 1994 заедно със David Higgins и от тогава редовно се състезавам, вклчително последните няколко години с Маркко Мартин.
Сегашният формат е много по кратък. Това не е ли малко разочароващо за някой който познава ралито отдавна?
Едно време беше различно. Работех като coordinator за няколко отбора и работата включваше разузнаване на маршрута, за да намеря най-добрите места за сервиз. Беше забавно но и много изморително. Вярно е че местенето до различен сервизен парк всеки ден би разнообразило ралито. За щастие все още има някои много хувави, много бързи отсечки, които винаги са равни. При този формат е много по-лесно на навигаторите да се подготвят, а и аз живея съвсем близо до Cardiff.
Какво се промени в ралите след като то беше изместено през септември?
"Имайки предвид времето миналата година човек би си помислил че промяната на датата не се е отразила на ралито.Това лято беше доста сухо и горещо. Ако остане така, би било чудесно за зрителите, и вероятно за изненада на всички тази година вдигнатата прах може да се окаже проблем!Но в тази част на света всичко може да се промени толкова бързо и до момента в който започва ралито, нищо чудно да се окажем отново в добре познатата ни кал. Друго предимство за всички е, че през септември се стъмва много по-късно от колкото през Ноември когато към 4 следобяд е вече тъмно!"
Каква кола би била най-конкурентноспособна във Уелс?
"Ако е мокро и кално важни са гъвкавостта на двигателя и Traction*. Ако е сухо, настройки подобни на тези в Нова Зеландия и Финландия биха били подходящи и за горите на Уелс.Така че сухите условия ще са подходящи за нас.
Ще е пречка ли това, че ще минавате сред първите по отсечките, ако в първия ден е сухо?
"Вероятно, но на този етап от сезона всички големи имена са в горната част на класирането и на практика всички ще се състезаваме в еднакви условия. От друга страна, ако времето е променливо може да се окаже много деликатно за някои пилоти. Въпреки че промяната на настройките на съвременнен WRC автомобил е сравнително проста, Избора на гуми все още е голям проблем. Преди началото на състезанието трябва да регистрираш избраните гуми за ралито. Ако прогнозата е за променливо време през уикенда, това може да е голяма дилема."
Ти си Британец, но пилотът ти е Естонец. Какво правиш за да си сигурен, че всичко в екипа ще е наред по време на етапите?
"Маркко усвоява тънкостите на Английския еизк перфектно(за разлика от мен
). Дори разбира шегите ми! Системата на записките която използваме в момента е Британската с някои странни думи на естонски. Също така понякога Маркко ме моли да не чета записките толкова бързо,получава се малко провлачено и монотнно. Когато гледам запис от състезанието, не ми харесва впечатлението, че говоря адски бавно и винаги чета записките в последния момнет. Но важното е че моят пилот няма проблеми с това!"
Маркко изглежда доста равнодушен.
"Направо се чудиш как изобщо се е заинтересувал от рали спорта. Дори когато кара на максимум изобщо не изглежда че „натиска”. Той кара със съвсем малко движения на тялото и ако не бяха времената и околността преминаваща покрай теб толкова бързо, може въобще да не разбереш, че се състезаваш на рали."
Освен че си в екипаж с пилот от Естония тази година трябваше да се аклиматизираш и към френски отбор.
"Това не е много по-различно за Маркко, защото за него всички отбори са чуждестранни.За мен лично в началото беше трудно. За пръв път в кариерата си съм в отбор в който не се говори на майчиния ми език, начина на работa също е различен. Но страстта да се състезаваш няма граници и съвсем скоро всичко си дойде по местата."
Поради отсъствието тази година на британски топ пилот в шампионата, ти си в момента един от водещите представители на своята страна в спорта.
Това сигурно е вярно, но аз вероятно съм по-известен в Естония като навигатор на Маркко, от колкото на острова, където никой не ме разпознава по улиците. Наскоро си говорих за това с Phil Mills,навигаторът на Petter Solberg. И двамата се чувстваме понякога забравени, но много често е така с навигаторите. Все пак ние винаги сме по-търсени от медиите, по време на подготовката за Рали Великобритания."
С Маркко сте в подем в последно време що се отнася до резултати, Какво представяне очакваш от домашното за теб рали?
"От лятото Маркко се чувства по-добре зад волана на 307 и инжинерите на Peugeot Sport имат по-ясна представа какви настройки подхождат на неговия стил на каране. Всичко върви в правилната посока и това е най-важното,и двамата се състезаваме с идеята да защитим шансовете на Пежо да спечелят Конструкторската титла, както и нашите собствени да сме в топ3 в класирането при пилотите. Не сме се отказали.
Това е. Малко е смотан превода, но става.
*Някой по-навътре в техническата част ако може да помогне със българския термин за Traction в случая? Благодаря.