Нещо интересно: история на успеха на Ситроен във WRC!

Дискусия за Световния рали шампионат

Нещо интересно: история на успеха на Ситроен във WRC!

Мнениеот beta_racing » Сря Сеп 24, 2008 13:54

"Колегите" от wrc.com са решили да напишат нещо много интересно за отбора на Ситроен - история на техния успех -, която ще се състои от три части. С интерес прочетох първата от тях, която се оказа и доста дълга, но въпреки това ще я преведа, за да могат да се насладят и всички, които не знаят английски :wink:


Успехът на Ситроен в Световния рали шампионат

Как компания, като Ситроен, която не е известна с кой знае какви спортни модели, може да направи автомобил, като C4 WRC?

Това е наистина интересен въпрос. Факт е, че Ситроен не е име, за което човек се сеща, когато стане въпрос за състезателни коли. Авангарден дизайн и технически иновации - да, но със сигурност не и един от най-успешните рали автомобили в най-ново време!

Със своите модели Ксара и С4 обаче Ситроен пренаписа историята на Световния рали шампионат! Спечелвайки 50 ралита от 1999 година насам, сега марката е третата най-успешна в историята на спорта, като изпреварва дори имена като Субару и Ауди.

Последните проекти на Ситроен (започнали през 1996 година и продължаващи в днешни дни) не са първият опит на марката в нейната 89-годишна история. Като не броим по-ранните участия на малкия Ситроен Виза (1982-1984), компанията, макар и за малко, влиза в Световния рали шампионат през 1986 година, когато се състезава в Група Б с модела BX 4, известен като BX 4 TC. След три разочароващи ралита обаче, в които Ситроен записват две отпадания и само едно завършване (шесто място), проектът с спрян.

Изображение
Първият сериозен опит на Ситроен във WRC с модела BX 4 се оказва напълно неуспешен!

След това от Ситроен се ориентират към дисциплината крос кънтри, където с модела ZX Рали Рейд доминират изцяло! Отборът взима 36 победи от всички 42 състезания, в които участва, като в допълнение напълно заслужено печели и пет световни титли! От 1999 година насам обаче Ситроен отново се връщат в Световния рали шампионат, като първо започват с Ксара Кит Кар, след което преминават на Ксара WRC, а най-новата кола, с която е и представен заводският отбор на марката в момента, е C4 WRC.

Първото важно нещо, което трябва да се знае за колите на Ситроен е, че всички те са построени изцяло и само в заводите на Ситроен, намиращи се в околоностите на Париж. Така работата не е възложена на други специализирани препараторски фирми, като Продрайв (Субару) и М-Спорт (Форд), а Ситроен сами се справят със всеки компонент на колите си.

Всичко това, разбира се, има своите плюсове и минуси, но най-големият плюс за французите, що се касае до изграждането на колите, е достъпът до ноу-хау и най-различните ресурси на Ситроен груп. А точно това е в голяма помощ за изграждането на първата "сериозна" рали кола на Ситроен:

Ксара Кит Кар

Историята на корпорацията играе голяма роля в изграждането на този 2WD автомобил, или казано на български - автомобил с две задвижващи колела (и по-точно с предно предаване). Ако се върнем през 1974 година ще видим как френското правителство отпуска средства на Ситроен, защото фирмата е пред финансов банкрут. От висшите етажи на управлението се настоява за сливане на марката с другата голяма френка компания Пежо. Само две години по-късно, през 1976-та, проектът е напълно готов, като се образува обединението PSA Пежо Ситроен.

Що се отнася до рали програмата и изграждането на новият Ксара Кит Кар...
През 1996 година Ситроен решават да влязат в ралитата отново, като вкарат своя собствена кола в шампионатите. Те черпят от натрупания опит на Пежо и техния модел 306 Макси Кит Кар.

Първото състезание за Ситроен Ксара Кит Кар е като форлойфер на рали от Френския рали шампионат през 1997 година. Следва 1998 година, която Ситроен използват основно за тестове. Пилотите на компанията Филип Бугалски и Хесус Пурас карат в 18 асфалтови ралита от Френския, Испанския и Световния рали шампионат. Първите победи на модела идват както у дома, така и в Испания.

През 1999 година работата на целия екип на Ситроен е доста тежка - компанията участва в цели 21 ралита, където колата се развива все повече и повече. Невероятната работа на отбора е наградена с две сензационни победи: първата от тях идва в испанския кръг от Световния рали шампионат, Рали Каталонуя, а втората - на родна земя на Рали Корскика, като и в двата случая дори и доста по-силните WRC автомобили не могат да се справят с Кит Кар-а на Ситроен!

Изображение
Първата победа на Ситроен в Световния рали шампионат идва след само няколко ралита!


Ксара WRC/T4 FRC

След като "вкусват" от успеха, постигнат на две от асфалтовите ралита от Световния рали шампионат, Ситроен решават да преминат на по-високото стъпало - започва изграждането на наследника на Ксара Кит Кар - Ксара WRC! Въпреки че в началото (през 1996-та) Ситроен черпят доста информация от Пежо, както беше споменато по-горе, Ксара WRC няма почти нищо общо с 206 WRC. Нещо повече: тогавашният тимов директор Ги Фреклен е убеден, че екипът му ще построи единствена по рода си кола! Всички от отбора започват тежка работа, а на тяхна помощ идва "заводът", който ги подкрепя с огромен бюджет.

Първият 4х4 модел Ксара T4 FRC (French Rally Championship, т.е Френски рали шампионат) се появява през 2000 година. С нея тест-пилотът Филип Бугалски печели шампионата в този иначе тестови сезон за отбора.

Изображение
Ситроен WRC Т4 - първата стъпка на Ситроен към рали кола с четири задвижващи колела!

След тази успешна година Ситроен решават да тестват колата в конкуренцията на Световния рали шампионат. Така отборът стартира два непълни тестови сезона (2001 и 2002) в най-известният и труден рали шампионат на планетата.

Идва и първият пълен сезон за Ситроен - 2003! Той започва невероятно за отбора, когато на финала на Рали Монте Карло колите на французите са първа, втора и трета! Краят на сезона завърша по "същия" начин - с шампионска титла за отбора и второ място за Себастиан Льоб, който остава на само една точка зад шампиона при пилотите Петър Солберг!

До края на своя няколкогодишен живот (в който автомобилът се развива от "завода") Ситроен Ксара WRC технически не се променя толкова много. Деликатното развитие през годините внася много на брой, но леки промени по колата, като по този начин тя не се променя драстично от първоначалния си вид. Въпреки че повечето от началната работа по развитието на автомобила е проведена на така любимия за французите асфалт, колата по-късно става еднакво добра и на макадам, като първите тестове на "черната" настилка започват едва през 2002 година.

Победният рекорд на модела в Световния рали шампионат от 32 спечелени ралита за 5 години е невероятен и донякъде може да се съревновава с първенеца тук Ланча Делта (Група А), която записва 46 победи за 7 години. Що се отнася до надеждността на автомобила, Ксара WRC няма равен на себе си: от 2004 до 2006 година първият пилот на отбора Себастиан Льоб стартира в 44 ралита, като само в три от тях той отпада поради технически проблем!

Изображение
През 2006 година Ситроен за кратко напускат световната рали сцена. Тогава те оставят Льоб "в ръцете" на частният белгийски отбор Кронос Рейсинг, но все пак продължават, макар и по-слабо, развитието на последната спецификация на Ксара WRC, преди да изкарат модела:


C4 WRC

Вместо да се отпусне, след като спечелва три поредни световни титли (2003, 2004 и 2005), тимът на Ситроен продължава тежката си работа по заместването на Ксара WRC с новия C4 WRC. Концептуалната версия на обикновения автомобил е показана за първи път на изложението в Женева през 2004 година, докато WRC-то е видяно за първи път на изложението в Париж само няколко месеца по-късно.

Изображение
Така изглежда Ситроен C4 WRC, когато е представен за първи път пред публика на международното изложение в Париж!

От завода планират една пълна година на разработка и развитие на новата кола, а за главен тестови пилот избран испанецът Карлос Сайнц. Първоначалните планове са С4 WRC да замести предшественика си Ксара WRC в началото на 2006 година, но след решението на PSA Ситроен да излезе от Световния рали шампионат за една година и да се съсредоточи изцяло върху работата по новия състезателен автомобил, отлага дебюта на колата на световната сцена, като дава на проекта още една допълнителна година за тестове.

Технически C4 WRC е близък като характеристики до Ксара WRC, като те "споделят" един и същи двигател. Сравнен с Ксара обаче, C4 WRC е малко по-дълъг и широк, а разстоянието между предната и задната ос е по-голямо.

По време на своя дългоочакван дебют на Рали Монте Карло'07 двете С4-ки на Ситроен, пилотирани от Себастиан Льоб/Даниел Елена и Дани Сордо/Марк Марти, завършват на първо и второ място, а по-късно през годината Льоб печели своята четвърта поредна титла. След последното до момента Рали Нова Зеландия'08 моделът вече има 16 победи зад гърба си!

Новият шеф на отбора Оливие Кеснел, който сменя Ги Фреклен от поста, казва, че успехът на С4 WRC се дължи на добрата балансираност на колата и на съчетанието между техническата и състезателната й надеждност.

Изображение
Себастиан Льоб/Даниел Елена по време на Рали Нова Зеландия и тяхната последна победа до този момент!
Изображение
"ДМ ДООР" ЕООД - гаражни и индустриални секционни врати, автоматизация на врати и портали, ролетки, pvc завеси, автоматични бариери и още много други!
Аватар
beta_racing
 
Мнения: 3975
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 19:30
Местоположение: Пловдив
Име: Дамян Киров

Re: Нещо интересно: история на успеха на Ситроен във WRC!

Мнениеот Chavo » Сря Сеп 24, 2008 19:06

Няма да напиша нещо ново като отбележа че успехите на Ситроен се дължат най-вече на Себастиен Льоб,изложените от теб факти потвърждават това.
Себастиен е като Валентино Роси в Мото гп и Михаел Шумахер във Ф1. Каквото и да кара той печели. Сигурен съм че и Сузуки да му дадат, ще му трябва малко време, но той ще превърне автомобила в печеливш.
За мен предпочитаната френска марка е Пежо, а за Ситроен трудно бих намерил място в топ 10 на най-добрите рали автомобили в историята на спорта.
Не искам да бъда разбран погрешно, не отричам тотално Ситроен, но за мен има много по-добри коли. Даже и в момента, мисля че заводският Форд е по-силен автомобил, като това не е само мое мнение.
Chavo
 
Мнения: 270
Регистриран на: Пон Юли 09, 2007 16:20
Име: няма такова


Назад към Световен рали шампионат

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 53 госта