RaPiD написа:Тоя човек е уникален, как ги мъдри не знам....
Не съм човек, чатбот съм... завиждам ти...
http://www.dnevnik.bg/lib/showimg.php?f ... 336707.jpg
Роди се "Аурис", "Корола" възкръсна
Доскоро единственият представител на "Тойота" в така популярния масов среден клас беше "Корола". Автомобилът се предлагаше като хечбек (три и пет врати), седан и комби. За 40 години на пазара от деветте поколения на "Корола" са продадени близо 32 млн. броя, което според свободната интернет енциклопедия Wikipedia го прави най-продавания модел автомобил в света.
Въпреки това през октомври миналата година ръководството на "Тойота" обяви, че пенсионира "Корола", а на нейно място ще дойде "Аурис". За щастие слуховете за смъртта на ветерана се оказаха силно преувеличени и "Корола" получи своето десето поколение, но само като седан и комби - силуети, който липсват в гамата на "Аурис".
Първите впечатление
В рамките на няколко седмици имах възможността да тествам и "Аурис", и "Корола" и се убедих, че макар и да ползват обща платформа, двигатели, оборудване и т.н., това са два различни автомобила. Още от външния вид на "Корола" си личи, че става дума за кола, която се цели в клиентите традиционалисти, които търсят функционален семеен или престижен бизнес автомобил със стилно излъчване, класическа форма, но и с индивидуалност. И го получават. Макар да прилича доста на японските и американските седани от 90-те години, новата рожба на "Тойта" предлага различна визия и не може да бъде сбъркана. Усещането е за кола от по-висок клас, от която няма да се срамувате, когато влизате във фирмения паркинг.
От своя страна "Аурис" е насочен към младежката аудитория, към хората индивидуалисти, за който шофирането е страст и забавление, а не просто придвижване от едно място на друго. Съответно новата "Тойота" излъчва повече динамика, уникалност и недвусмислено показва принадлежността си към марката.
В купето
Ако става дума за интериора, и "Корола, и "Аурис" предлагат почти еднакъв комфорт и достатъчно пространство на пасажерите. Използваните материали са качествени, седалките са удобни (предните и със странична опора), водачът и пътниците могат да разчитат на две жабки, множество ниши, отделения за дребни вещи, държачи за чаши и бутилки и т.н. И двата модела предлагат равен под в задната част, което значително повишава комфорта на пътуване за возещите се на втория ред седалки.
Естествено седанът "Корола" разполага с по-голям багажник (450 срещу 354 за литра), но и в "Аурис" се събират чантите на четирима пасажери, тръгнали на кратка ваканция.
Оформлението на арматурното табло при двата модела също е сходно, като хитът тук са новите ефектно осветени в оранжево контролни прибори оптитрон, които съчетават класическите показания със стрелки с триизмерно изображение на скалата на километража и оборотомера, данните на борд компютъра и т.н. Иначе типично за "Тойота" всеки контролер е точно там, където очаквате да го откриете, и загадки в управлението на системите на колата няма. Въпреки приликите между двата модела при младежкия "Аурис" централната конзола е доста по-футуристична, като образува нещо като арка между предните две седалки, на която са разположени скоростният лост и ръчната спирачка.
Двигателите
Логично "Аурис" и "Корола" се предлагат с една и съща гама двигатели. Базовият мотор е бензинов, с работен обем 1.4 литра VVT-i (променлива фаза на газоразпределението) с мощност 97 к.с. Изцяло нова разработка на "Тойота " е 1.6-литровият бензин (124 к.с.), който е Dual VVT-i (двойна променлива фаза на газоразпределението).
Дизеловите предложения за българския пазар към момента са две - 1.4 литров D-4D (90 к.с., 190 Нм), двулитров с мощност 126 к.с и максимален въртящ момент 300 Нм. Скоро се очаква и познатият от "Авенсис" и "Рав" 4 2.2-литров агрегат с впечатляващите 400 Нм въртящ момент и 177 к.с.
Повече впечатления натрупах от 1.6-литровия бензин, с който изминах по около 1000 километра с двата модела. Моторът е изключително приятен, еластичен, тих при ниски обороти, даващ добра динамика (ускорение от 0 до 100 км/ч за 10.4 сек и при двата модела) и икономичен (7 на сто разход в смесен цикъл за "Аурис" и 7.5 за "Корола" в рамките на теста). Въпреки че максималният въртящ момент е налице при 5200 оборота в минута, още при 2000 оборота двигателят ускорява добре автомобила.
Любопитно решение е светещи стрелки, разположени между оборотомера и километража, да подсказват на водача кога вече може да мине на по-висока предавка, ако иска да кара икономично. Този помощник се предлага с всички мотори с механична трансмисия и е особено полезен за шофьорите с по-малко опит зад волана. Разбира се, ако можете да си го позволите, бих ви препоръчал двулитровия дизел, който предлага най-добрата динамика в цялата гама при разход от 5 на сто в смесен цикъл на движение.
По отношение на скоростните кутии бензиновите "Аурис" и "Корола", както и най-малкият дизел се предлагат с петстепенна механична трансмисия, а останалите два D-4D мотора - с шестстепенна. Изключително интересна е роботизираната трансмисия, която може да се поръча като опция за 1.6-литровия бензин и 1.4-литровия дизел. Тя може да работи в автоматичен режим или да бъде командвана ръчно както с почукване на скоростния лост, така и чрез планки на волана, като при болидите във Формула 1.
Любопитно е, че чрез превключвателите на кормилото водачът може във всеки момент да поема контрола над скоростната кутия, като връщането към автоматичен режим на работа става, когато електрониката не отчита негова намеса в определен времеви интервал. В ръчен режим пък свалянето на предавките може да става и автоматично, след като оборотите паднат под минималните за съответната предавка.
На пътя
"Аурис" и "Корола" се държат доста сходно на пътя. И двата модела на "Тойота" возят комфортно, стабилни са, с предвидимо поведение, приятни за управление благодарение на добре изчислената работа на сервото на волана. Намесата на стабилизиращата програма е дискретна и ефективна, а спирачките спират безупречно дори и на хлъзгава настилка.
Недостатъците
Освен сходни плюсове "Аурис" и "Корола" си приличат и по минусите. На първо място бих отбелязал прекалено шумната работа на 1.6-литровия мотор при скорост над 130 км/ч, която може да се елиминира с монтиране на шестстепенна трансмия. Управлението на борд компютъра с натискане на бутон на арматурното табло също не е особено удобно, особено по време на движение. Невъзможността едновременно да се показва информация за външната температура и моментния разход например също малко дразни.
Разположението на бутоните за контролиране на аудиосистемата от волана също би могло да е по-добро, тъй като сега тези за усилване и намаляване и за смяна на станцията са твърде близо едни до други. Разбира се, както се казва, това са бели кахъри, които в никакъв случай не развалят като цяло отличното впечатление от дуета "Корола"/"Аурис".
Конкурентите
По отношение на конкурентите те са много както за "Аурис", така и за "Корола". Хечбекът има амбицията да победи в сблъсъка със сочения за еталон в С класа "Фолксваген Голф" (33 610 лв. с ДДС), но не по-малко сериозни съперници са "Киа Сийд" (25 215 лв.), "Мазда" 3 (29 990 лв.), "Опел Астра" (29 435 лв.), "Пежо" 307 (24 254 лв.), "Форд Фокус" (22 960 лв.), "Ситроен С4" (24 638 лв.), "Рено Меган" (27 500 лв.), "Хюндай Акцент" (20 000 лв.) и т.н. "Аурис" идва на конкурентна цена (25 480 лв. за версията с три врати) с тригодишна гаранция и с богато серийно оборудване.
"Корола" пък трябва да се изправи срещу "Фокус" седан (24 150 лв.), "Мазда" 3 седан(32 490 лв.), "Меган" седан (25 850 лв.), "Фолксваген Джета (37 210 лв.), "Мицубиши Лансер" (26 834 лв.), "Шевролет Лачети" (27 030 лв.), "Хонда Сивик" седан (38 268 лв.). Цените за "Корола" започват от 28 788 лв. с ДДС, като и тук серийното оборудване е богато, а гаранцията е три години.