Посока на автомобилния спорт в България

Всичко свързано с рали спорта, което не се вписва в по-горните категории

Посока на автомобилния спорт в България

Анкетата свършва на Сря Сеп 19, 2012 17:18

1. Става все по-добре.
7
9%
2. Става все по-лошо.
44
59%
3. Не виждам промяна.
22
30%
4. Безразлично ми е.
1
1%
 
Общо гласове : 74

Re: Посока на автомобилния спорт в България

Мнениеот Иван Шопов » Сря Авг 29, 2012 14:34

Темата позамря, но пък процентното съотношение си остава същото.
Да добавя и една прясна новина.
Няма да се впускам в обширни разисквания, но ще припомня, че преди време този тип "самоделки" бяха забранени.
Доводите бяха, че никога не е ясно дали тръбите са "правилните", клетката няма сертификат за якост и опън, отговорността при инцидент ще се носи от организатор и БФАС, а те могат да го направят за нехомологиран ролбар, по-мощните автомобили, които задължително трябва да са с хомологирани клетки и т.н. и т.н.
В резултат на тази политика по трасетата продължиха да се движат компромиси - тип "заварено положение", но всеки нов автомобил трябваше да бъде с хомологирана клетка за да бъде допуснат. Въпреки доводите, че това ще намали броя на състезателните автомобили по трасетата решението бе взето и наистина има резон, най-вече на тема безопасност. Не че смятам, че хомологираната клетка е в пъти по-здрава от направената тук. Имал съм от вторите и знам, че се бяхме подсигурили, усилвайки допълнително клетката и автомобила.
Чудя се друго в момента. Техническата комисия в момента , а и част от УС на БФАС се състоят от същите хора, които взеха решението преди време. Дали "поредицата от мерки за поевтиняване и масовизиране на автомобилният спорт" е добър довод, щом нещо е сметнато за опасно от отговорните лица, а днес е обратното? Ако ръчно направените клетки са безопасни, защо бяха забранени? Ако все още обаче се смята, че са твърде опасни, дали "поевтиняването" няма да се измерва в човешки животи?
Дали ще отпаднат и "хансовете"? Уж са за безопасност, но в същото време има счупени вратове при страничен удар и неподходяща седалка.

Не съм краен идеалист или свръхморалист. На мнение съм обаче, че всяко решение трябва да се обмисля добре, да се прецени от всички възможни гледни точки и чак тогава да бъде окончателно взето. Не искам да обидя никого, но подобни противоположности в най-добрия случай показват две неща:

1. Не сме наясно кое е добре и кое зле и затова меним решенията си.
2. Променяме решенията според "настроението" на привърженици и опоненти.

Възможно е да има и други варианти, но от сухотата на едно решение не може да се възприемат доводите "за" и "против". Дълго воюваното публикуване на протоколи и решения на УС на БФАС за пореден път е зачеркнато и забравено. Правилото, че всеки председател на АСК може да присъства на УС на БФАС е валидно, но пък никога не се знае кога ще има такава сбирка.

Не искам да подсещам колко пет лева струва да се вадят "сертификати" от "оня ден". Убеден съм, че ще има спекулации, защото всички сме свикнали да няма краен и надлежен контрол.

И все пак - ако решението е правилно, защо аджеба БФАС не комуникира с производител или доставчик на такива тръби и всеки нов ролбар в състезателен автомобил да бъде задължително произведен от тръби, доставени от производителя на БФАС , а оттам на състезателя? Без надценка естествено и на добри цени. Тогава хем всички ще са спокойни, че правилата са спазени, хем безопасността няма да бъде оставена на произвола и хрумките на някого.

В неделя на "Шипка" бях попитан "Искаш ли и теб да те изключим, а? За уронване престижа на БФАС, защото казваш и пишеш тук и там!". Е, ще отговоря същото, каквото казах и тогава - "Ако имате основание и възможност - опитайте и ме изключете. Това няма да ме накара да мълча, когато казвам нещо вярно. И все пак - ако за 8 години в спорта намерите една публикувана от мен лъжа, лично ще си платя членския внос за 5 години напред и ще си тръгна!".

Сигурен съм, че е казано в момент на афект. В противен случай ще излезе, че времето на Сталин е на път да се върне. И не ме притесняват тези или онези думи. Притеснява ме, че "престижа" на автомобилния спорт се срива към дъното с неимоверни темпове, но за това вина нямам аз, а тези, от които пряко зависи как ще се случват нещата.
Човек се учи от грешките си, БФАС - никога!!
Аватар
Иван Шопов
 
Мнения: 1223
Регистриран на: Пон Апр 18, 2005 09:37
Местоположение: София
Име: Иван Шопов

Re: Посока на автомобилния спорт в България

Мнениеот MIROSLAV MARINOV » Сря Авг 29, 2012 17:18

Аз пък съм много доволен от решението на БФАС.За направените до сега промени се боря вече доста дълго и сега съм удовлетворен.Миналата година в писмото си до БФАС дадох точно така формулирано и аргументирано предложение относно клетките.
Приложение "J" и без това разрешава клетки ,хомологирани преди 01.01 1997 да са без задължителен сертификат.Така че абсолютно подкрепям това решение.Производителите на клетки по света нямат специална мина за руда,нито специален завод за тръби.Заварчиците им също не са извънземни.Търсейки непременно заводска клетка ,състезателите купуват винаги най елементарната и най-евтината,което влошава сигурността.Така че при спазването на изискванията,всеки може да се сдобие с грамотно направена клетка.
Приказките за това ,че някой носи отговорността ако не дай боже се случи нещастие са пълен блъф.По тази логика затвора ще е пълен със световно известни подготвители на автомобили имайки предвид многото инциденти напоследък с фатален край.Всички тези автомобили са били с хомологирано оборудване.Никой не може да каже къде е границата на издръжливост на оборудването.Освен това в заявката ,която пилота подписва,пише ,че организатора не носи отговорност към състезателите или трети лица.
Отменянето на задължителния ХАНС трябва да бъде следващата стъпка в промените.Вече на всички е ясно,че вредата от него е по голяма отколкото ползата.А вредата от ХАНС-а е още по голяма когато не е по мярка на състезателя.Всички знаем че повечето карат с чужди ХАНС-ове.
Последните инциденти ,особено този със смъртта на френската пилотка доказват вредата от ханса.От снимките се вижда,че автомобила и не е толкова повреден,а изхода за нея е фатален.
Всички знаем че много от федерациите не прилагат задължителния ХАНС за националните си шампионати.
Да се надяваме ,че и нашата ще отмени задължителното използване на този спорен,но иначе много скъп атрибут за вътрешния шампионат.Не казвам че трябва да го забрани,който иска да си го ползва.
Аватар
MIROSLAV MARINOV
 
Мнения: 602
Регистриран на: Вто Мар 07, 2006 19:35
Местоположение: SOFIA
Име: Мирослав Маринов

Re: Посока на автомобилния спорт в България

Мнениеот Ferjancz » Чет Авг 30, 2012 09:46

И клетката и ХАНС-а са средства за предпазване, но от челен удар! Все още не е измислена клетка която да устои на страничен удар. Примери, колкото иска човек, Майкъл Парк точно така загина, хем във ВРЦ се возеше, Солберг преди няколко години на рали Германия - ролбара му се сгъна като локумен, от към навигатора и т.н. Факт е също, че оригинален, но евтин ролбар няма как да е по-як от добре заварена "домашна" клетка. Хубавите клетки пък са скъпи, но пък много здрави - пример за това е Ситроена на Титов след удара му на Средна гора, купето не мръдна! Но всичко опира до контрола, сертификат за заварчик може да се намери винаги, сертификат за материалите също. Ако някой е решил да си направи ролбар "на две на три" , само за да кара, а такива има, нищо не може да му попречи. Лично с очите си съм виждал страшни беобразия за ролбар - удължавани тръби, щото видиш ли не са ни стигнали 20 см, понеже такова праче сме имали подръка и т.н., но пък в същото време, подобни коли са допускани до състезание!!
Лошото е, че много момчета си закупиха оригинални клетки, които се състоят от две тръби на кръст, а можеха да си направят колите значително по-сигурни. Може би част от тях ще ги подменят, но ще има и такива, които ще си карат със същите, поради финансови причини най-вече.
Най-неприятното е, че за две три години правилата се промениха безброй много пъти, което неимоверно е бръкнало в джоба, по един или друг начин, на пилотите.
В крайна сметка дали няма си купиш ХАНС или ще си направиш некадърно ролбара си е лично за теб и за твоя живот, не случайно е измислена приказката "кой каквото си направи..........."
3, 2, 1 старт - D4+, 120, L3заL3+ рано, D6 скача, 100, D3 неравности, 150 локви.....................мдаааааа, гаси!


Изображение
Аватар
Ferjancz
Администратор
 
Мнения: 1584
Регистриран на: Вто Май 10, 2005 14:47
Местоположение: София, Троян
Име: Павлин Калчев

Re: Посока на автомобилния спорт в България

Мнениеот Иван Шопов » Чет Авг 30, 2012 10:47

Миро,
Павлин в голяма степен е казал, това което исках да ти отговоря, но ще добавя още нещо.
Не съм против "саморъчно направените ролбари", но ако ще има изисквания (каквито е ясно, че трябва да съществуват), най-важното е да има пряк контрол. Такъв с това решение не виждам как ще се осъществява. Варианта с доставчика на безшевни тръби в голяма степен би го решил, но дори и за това се иска да се помисли, реши и направи.
От друга страна не ми харесва обръщането на 180 градуса за важни неща като безопасността. Преди време помниш, че бяхме убеждавани колко са опасни "саморъчно направените ролбари" и въпреки същите доводи, че е възможно (а и някои са) по-издръжливи от заводските такива, беше махнато с ръка и отсечено, че вече са забранени. Сега кажи речи същия състав ги намира за абсолютно безопасни.
Е, добре... Какви са критериите на създаващите правила за опасно и безопасно, щом едно и също нещо може да бъде и двете?

Не съм съгласен, че винаги се избира най-евтината клетка. Една от причините да не поставя ролбар в хондата е именно това - реших, че ще постоя отстрани, но ще си купя най-скъпата и с максимална защита.
Отговорността е дълга и обширна тема. Спомням си, че това беше и основния довод за клетките, а именно, че не е редно Х да носи отговорност какво е сътворил Y. Подписа под заявката юридически не освобождава напълно организатора, а и БФАС. Виктор може да подкрепи или обори това твърдение, но според мен държавата със сигурност може да предприеме мерки към всички при неприятен инцидент.

При ханса нещата стоят по същия начин. Изключителнно скъп, доказано с неприятни последици след страничен удар и най-общо елемент, който можеше да бъде пропуснат, но пък една "яка" би вършила същата работа - ето ти безопасност, но по-достъпна. Не искам да споря кое от двете е с по-висока и сигурна защита. Както сам каза - въпроса е спорен и надали тук ще разрешим такъв спор.

В крайна сметка не ми допада допускането на едни и същи грешки - въвеждаме нещо, защото сме го решили, сума ти народ харчи грешни пари, а малко или много по-късно се променя решението и следват нови и излишни разходи.
Като допълнение ще добавя, че някои решения са приложими и удачни, но напълно се обезсмислят ако ръководният орган не може да съблюдава стриктно прилагането им.
Нека не се лъжем - със сигурност ще има хора, които ще ползват колани, с които е претърпян инцидент. Ще има и такива, които ще "освежат" старите си ролбари и с 100-200лв за "сертификати" ще получат чисто нови технически паспорти. Ще има, защото никой няма да може да ги контролира достатъчно "изкъсо", а това обезсмисля самото правило. Все едно при задължителното каране на фарове целогодишно да назначим слепи катаджии. Сещаш се, нали?

И пак казвам - не съм против "облечкаването" на състезателите, но съм против това да е на принципа на "разградения двор".
Човек се учи от грешките си, БФАС - никога!!
Аватар
Иван Шопов
 
Мнения: 1223
Регистриран на: Пон Апр 18, 2005 09:37
Местоположение: София
Име: Иван Шопов

Re: Посока на автомобилния спорт в България

Мнениеот Иван Шопов » Сря Сеп 19, 2012 16:56

Времето за анкетата приключи и като че ли резултата е красноречив.
Днес бе публикуван проекта за Устав на БФАС. Току що го прочетох и съм меко казано бесен. Преди да коментирам какво и защо ми се искаше повечко хора да го прочетат и да изкажат мнение.
Естествено някои ще кажат, че това е само проект и тепърва ще има промени, но това не променя начина, по който е написан и респективно идеята какви цели би защитил.
Човек се учи от грешките си, БФАС - никога!!
Аватар
Иван Шопов
 
Мнения: 1223
Регистриран на: Пон Апр 18, 2005 09:37
Местоположение: София
Име: Иван Шопов

Re: Посока на автомобилния спорт в България

Мнениеот Иван Шопов » Пет Окт 12, 2012 11:15

Тъй като нямаше публикувана конкретика за така наречените "саморъчно направени ролбари" пуснах писмо до БФАС с молба за уточнение.
Публикувам отговора тук за да е полезен на максимум колеги, а в прикачения файл може да намерите образец за сертифициране.

"Уважаеми г-н Шопов,

Във връзка с изпратеното от Вас писмо от дата 02.10.2012 г., Ви информираме за следното:

1. Като прикачен файл ще намерите искания от Вас образец.

2. Заварчикът трябва да има най – виока степен на правоспособност по заваряване, съгласно чл. 4 от НАРЕДБА № 7 ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРИДОБИВАНЕ И ПРИЗНАВАНЕ НА ПРАВОСПОСОБНОСТ ПО ЗАВАРЯВАНЕ, издадена от МОН, а именно заварчик на тръби.


3. Сертификатът за тръбите се издава от производителя и съдържа всички необходими данни относно спецификацията на тръбите.
Конкретните показатели, които би следвало да се вземат предвид са:
- видът на тръбата [напр. безшевни, студеноизтеглени метални тръби (seamless cold finished precision steel pipes)]
- размери/dimensions, mm (външен диаметър / O.D.и дебелина на стената/W.T.)
- химически състав/ steel chemical composition (тук като показател се следи количеството въглерод, отбелязано в сертификата като“C”)
- механични свойства на материала/mechanical properties – тук трябва да фигурират показателите за сила на огъване(натиск)/yield strength (N/mm²), както и за сила на опън/tensile strength (N/mm²)


4. За автомобили, подготвящи се към настоящия момент, би следвало да се вземе предвид чл.253.8.3.2.1.3. от приложение “J”. *
*Моля, отбележете, че има разлика дали автомобилът ще участва в състезания с навигатор, или не."
Прикачени файлове
Rollcagecerttificate.pdf
(1.02 MiB) 178 пъти
Човек се учи от грешките си, БФАС - никога!!
Аватар
Иван Шопов
 
Мнения: 1223
Регистриран на: Пон Апр 18, 2005 09:37
Местоположение: София
Име: Иван Шопов

Re: Посока на автомобилния спорт в България

Мнениеот Ferjancz » Пет Окт 12, 2012 11:24

Според мен доста читаво е направена формата за сетрифициране на ролбара. В допълнение със сертификати на заварчик и такъв за материала си става един читав фиш за клета ;) Друг е въпросът, че подобно нещо трябваше да се случи години по-рано!
3, 2, 1 старт - D4+, 120, L3заL3+ рано, D6 скача, 100, D3 неравности, 150 локви.....................мдаааааа, гаси!


Изображение
Аватар
Ferjancz
Администратор
 
Мнения: 1584
Регистриран на: Вто Май 10, 2005 14:47
Местоположение: София, Троян
Име: Павлин Калчев

Re: Посока на автомобилния спорт в България

Мнениеот MIROSLAV MARINOV » Пет Окт 12, 2012 18:29

Браво.Значи всичко може да се случи,щом има желание за това.И всичко може да се направи в законна форма.
Аватар
MIROSLAV MARINOV
 
Мнения: 602
Регистриран на: Вто Мар 07, 2006 19:35
Местоположение: SOFIA
Име: Мирослав Маринов

Предишна

Назад към Обща дискусия

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта