Е, ще напиша и моето мнение днес. Утре пътувам за планинско "Шипка", а и като знам разни тенденциозни разсъждения предполагам, че правейки го в понеделник ще бъде прието твърде лично.
Не ме интересува особено - шегувам се.
Та така...
Гласувах, че нещата отиват към по-зле и ще дам своите доводи. Държа да отбележа, че не правя сравнение между "тези" и "онези", "бивши" и "настоящи", а само моят си анализ на текущата ситуация.
Рали шампионат:
- Намаляващ брой на участниците, което може да бъде и следствие на финансовата криза. Нивото на организация обаче си остава същото, а на някои места и слиза надолу. Не отричам усилията и резултатите на някои организатори, а визирам традиционно правените през куп за грош състезания.
- Интереса на публика и медии е намаляла. Причината за това е не само малкия брой участници, но като цяло никаквата медийна политика на БФАС.
- Скандалът с IRC "Сливен"... Дали ще бъде решен проблема все още не е ясно, но е абсурдно БФАС да "стои зад това начинание", а да не съумява да намери нужното финансиране. Ще припомня, че кръга от IRC беше заложен в платформата на Александров, но при смяната на управлението тази година Ради се ангажира, че няма да има срив и то ще се проведе.
Пистов шампионат:
- Въпреки посещаемостта интригата в класирането практически е почти нулева. Слаба конкурентност, съпътствана от скандали и разправии, неясни и набързо решени казуси.
- Отложени състезания за края на годината. Чудя се дали награждаването ще е за Коледа или за Йордановден.
- Медийното отразяване граничи с нулата.
- След 3 години очакване все още не се отделят нужните пари за безопасност и контролиране по електронен път на състезанията. Ще припомня, че за около 40000 евро (пари, които ежегодно изчезват за "разни" в БФАС) можеше да бъде закупен пълен пакет за такъв контрол. Извън това, че ще се пестят средства (по-малко съдии), безопасността, коректността и контрола на правилата щяха да са завишени до максимума. Все още на много места липсата на много тежки инциденти е следствие от късмет, а не от превантивни мерки.
Планински шампионат:
- Присъствие в календара на традиционно слаби откъм организация състезания.
- Все по-занижени мерки за сигурност (почистване на трасета, обезопасяване преди старта и т.н.) на едни и същи мероприятия.
- Интереса на публиката е драстично намалял. За пример отново ще припомня награждаването на "Узана", където вероятно феновете са били максимум 5-10 човека.
- Сагата със скарите. Набързо разрешени, след 24 часа отменено решение, а незнайно кога
редактирана новина и ... скарите са разрешени за тези, които случайно са се разровили из старите новини. В желанието да се угоди някому не са правилно оценени рисковете от инцидент. След автомобилите 4х4 обикновено "прецапаните завои" са опасни за автомобилите с 2 задвижващи колела, което ги кара небрежно да "скъсяват трасето". С разрешаването на скарите тези ситуации ще се увеличат, а оттам и риска за пилоти и публика.
- За толкова време писане, подканване и откровена просия все още няма елементарни условия и спокойствие за участниците. Тоалетните продължават да липсват почти навсякъде, а номерираните боксове са само за парлама - все още е в сила правилото "Който първи застане!".
- Дори плаките със състезателни номера са неясно раздавани и не според правилниците. Номер 1 бе каран от Илия, а по право е на Ники. В годишното класиране след участията на Ники и Илия ще има двама състезатели с номер 1. Това не е болка за умиране, но съм готов да се обзаложа, че
НИКОЙ в БФАС не може да каже в момента кои номера от кои състезатели се използват и в кои шампионати.
Автокрос и раликрос:
- Ще ме прощавате, че сливам дисциплините, но четейки тук (а и не само) виждам, че проблемите Ви са идентични. На първо място след голямото "обединение" преди последното ОС, вече е налице пълно разединение и открита вражда между някои от Вас.
- Недопустими пропуски на някои състезания (линейка, пожарна - изчезнали по време на състезанието или неприсъствали въобще).
- Никакъв контрол към организатори и събития (справка - "отложеното" 2 часа преди старта състезание).
Дамски шампионат:
- Обичайните свади и проблеми. Проблемите и пропуските са ясни отдавна, но както винаги се дава ново удължаване на срока за решаването им.
- Скандали относно начина на времеизмерване. В 21 век ли сме?
- Съдийство "по симпатии" в дадени моменти. Видяно, доказано, но без никакви мерки, които да предотвратят превръщането им в рецидив.
Календар:
- Тотално неясен и променящ се почти непрекъснато. Според уверенията преди ОС нямаше да има "дупки" или сътресения в календара. Хронологията на събитията показва точно обратното. В крайна сметка състезателите не са, а и няма да бъдат предварително наясно какъв бюджет и какви условия могат и трябва да договорят с рекламодателите си.
- Повтаряйки се ще припомня, че в календара продължават да присъстват състезания, които през годините са били "дъното" на организацията. Къде проведени, къде не - биват записани "по навик", а дали ще ги има и дали въобще ще се приближат като условия до нужните - никой не знае.
- Край на шампионата през ноември. Награждаването не е най-големият проблем, макар че договорките с рекламодателите и официалните класирания би трябвало да започнат доста преди това. По-голям проблем е, че обичайно издаваната Наредба за следващата година (логиката е, че след края на шампионата е време за анализ) ще бъде издадена и връчена твърде късно на състезателите. Всяка драстична промяна (а със сигурност ще има такива) би объркала и притиснала всеки един от "засегнатите" в нея.
Медии:
- Почти нулево отразяване. Дори "традиционните връзки" с някои медии като че ли са се позагубили и рядко има каренце във вестник, камо ли предаване по телевизионна медия. Тук отново не отричам амбицията и усилията на някои организатори да се справят с това със собствени сили. Похвално е, но това е ангажимент и задача на БФАС.
- Почти изцяло "любителско" отразяване на частни начала. Абсурдно е цяла федерация да се остави на личните желания и пожертвования на фенове и приближени.
- Липса на медийна политика, а и присъствие като цяло. Работи се "на парче" и "ден за ден" ако и когато е крайно наложително и неотменно.
- Скандалите между участници в спорта бяха безмълвно наблюдавани от БФАС. Без значение дали ще е квалификация към служебни лица или "платена публикация" - абсурдно е безхаберието и равнодушието към отрицателния образ, който придобиваме и затвърждаваме пред обществото.
Състезатели:
- Безобразията по време на състезания продължават да се приемат мълчаливо почти от всички.
- Липсата на ред и еднаквост е ежедневие, но участието продължава на собствен риск. Да, правилата не зависят от Вас, но участието Ви в нескопосани мероприятия е Ваш личен избор. Не провокирам никого да бойкотира, но ние сме пилоти и не трябва да ни е срам или страх публично и гласно да изкажем мислите си.
- Много купи, малко публика и почти никакви медии. Колеги, това харесва ли Ви и така ли трябва да бъде?
- Компромисите с безопасността се увеличават, а участията са на всяка цена. Не може шампионската титла или купата за 3 място да струва колкото живота Ви. Не може, а и не трябва!
Организатори:
- Свикналите през годините да карат през просото отново тържествуват. Правят се компромиси с безопасност, а това е недопустимо.
- За някои от тях единственото важно нещо е датата да съвпадне с местния събор или да е просто удобна за тях самите. Чуждите планове не са важни. Сякаш пилотите са мацки на повикване и е достатъчно да им се упомене нова дата.
- Липсват елементарни хигиенни условия. Ок, ние идваме и си отиваме, но Вас не Ви ли е срам утре, когато Ви видят съгражданите Ви и Ви пресрещнат с репликата "Тия, твоите ми опикаха градината!"?
- Проблясъците в боксовете са единични и спорадични (ток, вода, ясно рамкиране).
- На много места се "пести" за сметка на сигналисти, които могат и са длъжни да предотвратят трагедия.
- Безобразни трасета на някои състезания. Лунен поход ли ще правим или Български Шампионат?
- Планове за сигурност и допълнителни правилници преписвани от миналата година, от по-миналата, от последните десет години, като пропуските в тях остават непроменени.
- Липсата на пряка конкуренция между организаторите дава своите плодове. Като цяло не е налице тенденция за подобряване на условията за провеждане на състезание. Да, криза е, но не всичко изисква средства.
- Безумно разходване на средства и амортизация на автомобилите (преглед,трасе, закрит парк, награждаване). Като краен резултат и публиката поема към домовете си, вместо заслужено да аплодира победителите.
БФАС:
- Дори адреса на офиса в страницата на БФАС до преди 2 седмици не беше правилно попълнен. Как някой, който
ИСКА да комуникира с подопечните си ще го направи, когато контакта с него е практически подвеждащ?
- Неясно управление и решения:
1. Протоколите от УС на БФАС отново не се публикуват.
2. Не е ясно дори кога и дали има УС. Говорехме за прозрачност преди време.
3. Прибързани решения заради поети ангажименти или нечия лична молба ( скарите например, използването на колани с удължена хомологация, но същевременно без начин да се контролират след катастрофи, смяна на дати на състезания в последния момент и т.н. и т.н.).
4. Сериозни ключови постове стоят неизяснени и практически не се работи в тези посоки. Пример - Трибунала, за когото се лансира вече нов Председател. Ще спестя името му, а дали е подходящ за този пост на базата на досега показаното ще оставя да прецени БФАС.
5. "Хвърчащи" решение от ден до пладне (отново примера за скарите, при който за 24ч.
РЕШЕНИЕ НА УС бе публикувано и отменено).
6. Липса на пряк и косвен контрол въру качеството на провеждане на състезания, грамотността и коректната работа на комисиите. Все още се разчита някой "човек-оркестър" да върши работата, която обичайно трябва да се свърши от 3 различни човека.
7. Различен аршин за различните хора (провинения, наказания,"заеми", компромиси). Сега е момента да се види кой и защо "подбутва" някого и колко точно е струвал неговия глас.
8. Отлагане за "друг път" на нови правилници, решения, които трябва да бъдат взети незабавно за да няма същите проблеми до края на шампионатите и т.н. и т.н.
9. Дори елементарни годишни пропуски за автомобилите няма отпечатани в края на август. Цената не е висока, но пък защо някой да отдели 1 ден вместо всички и на всяко състезание да обясняваме на полицаите кои сме и защо сме тук.
10. Припокриване на взаимно отричащи се функции и постове. Продължава порочната практика един и същ човек да е на две позиции, които при евентуална жалба, проблем или иск биха направили решението му крайно субективно и пристрастно.
11. Не се работи за подновяване и запълване на комисиите - маршали, съдии, технически комисари.
12. Нарядите за състезания продължават да се раздават като пожизнена пенсия, като грамотността и желанието за работа на някои от тези хора отдавна е доказано, че са почти нулеви.
- Никаква яснота кой и за какво е отговорен. Някакви решения (понякога отменяни), други - забавяне с месеци, трети - обещани скоро да бъдат взети.
- Сезона е пълен абсурд откъм дати, припокриване на състезания и "нулеви" такива. Имаше ангажимент, че това няма да се случи, въпреки всичките ни предупреждения. Е, никой от нас не е пречил, но резултатите за съжаление са точно обратните на обещаните.
- Занижен
пряк контрол откъм безопасност. Въпреки разговори по телефона, своевременно уведомяване, предупреждения непосредствено преди състезанията - компромисите продължават. Ще се случи трагедия, но нужно ли е да се стига до "Казвахме ли Ви?!"? Работи се с хора,
чиито животи струват повече от бюджета на всеки един пилот, организатор или федерация!!!
- Ограничаване на "важните състезания" до няколко годишно. Мероприятията в календара трябва да са абсолютно пропорционално и еднакво важни ако искаме да е силен, стабилен и интересен календар.
- Неясен бюджет, разходване на средства и "инвестиции" в бъдещето на спорта.
- Морално остаряли правилници и Устав. Устав, който щеше да бъде преработен, предложен и променен... Уж.
- Абсолютно незачитане на действащия Устав. Все още според него решения на УС могат да бъдат променяни
само от ОС на БФАС, но не и от "друг" УС. Не ми казвайте, че е за добро - мога да посоча примери, когато е било само по симпатия.
- Септември идва, а оттам и крайния срок за "издължаване" на някои организатори към БФАС. Твърдяхте, че тези пари не се дължат и точно тези организатори бяха "ядрото на промяната". Сега срока им тече и може би трябва да попитам - Ако наистина не са ги дължали (припомням, че само Иван Маринов го доказа, докато други се опряха на Устава, според който БФАС трябва да "помага на клубовете", особено в присвояването) защо имат нов срок и какво ще се случи ако отново не го спазят? Кой и защо излъга?
- Стигна се дотам, че дадено състезание няма
един победител, нещо публично заявено от БФАС. Чудя се защо на олимпиадата не обявяваха първия за олимпийски шампион от Ямайка, вторият за олимпийски шампион за САЩ, а третият - олимпийски шампион за Русия.
- Като цяло предизборните обещания беше ясно, че няма да бъдат факт, особено в чист вид. По-неприятното е, че всеки, комуто е обещано нещо иска да си го получи, а това няма как да се случи. Започват новите "семейни войни", но главният страдалец е автомобилния спорт заради всичките угаждания, неподходящи промени, неясни календар и правила и т.н. и т.н.
Мисля да спра дотук, макар че имам още аргументи и факти. Не смятам, че са нужни, а досега обрисувах що-годе точно картината, която виждам аз.
Преди време разсъждавахме (или викахме без да мислим) по тези теми. Твърдеше се, че 2 месеца са достатъчни за позитивни промени и щом липсват те е време за смяна. Смяташе се от някои, че "е за добро". Не казвам, че този или онзи е по-добър, казвам само, че в момента нещата са по-зле, отколкото бяха. Кризата е само удобно оправдание за тези, които няма как по друг начин да аргументират липсата на свършена работа.
Е, фактите и хронологията за мен показват само едно - връщане на старото безхаберие, безнаказаност, пристрастност, угаждане, безкрайно отлагане и чакане някой друг да свърши работата, липса на ясен план и тендеции за след 1 месец, камо ли за 1 година, конкретни и сериозни цели. Жаждата за власт, дребните интереси, замитането на "старите следи", опита за важничене и натриване на носове даде своите плодове.
Въпроса е само един - докога и докъде? Всеки един може сам да си отговори за какво мечтае и дали и в какъв спорт иска да участва под каквато и да било форма.
Ще се радвам ако някой има контраргументи, защото би подобрил гротеската, която виждам аз. Ще се радвам, но се съмнявам.
Гледайки досегашните резултати от анкетата (58% за по-лошо, 32% без промяна и едва 8% а по-добро) си мисля, че явно не се лъжа.
P.S. Swrt, ще споделя какво мисля за казаното от теб. Излиза, че автомобилния спорт в България е само пране на пари. Има криза, няма "перални", няма и спорт. Звучи ми меко казано обидно и невярно. И всъщност главния ти довод е, че е по-добре, защото "изобщо има нещо". Ок, има нещо, но то качествено ли е, правилно ли е, разумно и проспериращо ли е? Ако ще е все едно, то тогава всяка една сбирка на бензиностанция на 10-тина жадни за скорост младежи може да бъде наречена "български шампионат" - кара се нещо, по някакво трасе, с никакви правила и занижен контрол.
P.P.S. Оги, в описаното по-горе има ясно изразени проблеми, в чието дефиниране се крият и решенията им. Не съм ги описал както ти го направи преди година, но който иска и има възможност може да си направи изводите и да промени нещо. Аз вече не искам!